BABETTA
50 typ 210 se představila v roce 1983 na své premiéře jak se
sluší na každou novinku domácího trhu při brněnském veletrh. BABETTA 210
se stala dalším slovenským klenotem po své předchůdkyni BABETTĚ 207, od
které převzala řadu součástek jako výfuk, kola, brzdy a přední vidlici.
Nová 210 dostala modernizovanou přední teleskopickou vidlici opatřenou
bočními ramínky pro přichycení předního plastového světlometu a oddělený
tachometr, který snímal otáčky z předního kola. Nádrž na palivo byla
oproti předcházejícímu modelu zvětšena o 1 litr na celkovou hodnotu 4
litry. Zcela novou konstrukci měl rám. Výrazně se změnila jeho zadní
část, která byla obohacena o dvě přihrádky na nářadí umístěné v zadním
nosiči, mezi nimiž se nacházela šikovně ukryta hustilka. Po celém obvodu
nosiče byl připevněn chromový víceúčelový držák, který sloužil nejen k
přichycení nákladu, ale i k připevnění bočních brašen, které bylo možné
přikoupit. To nejpodstatnější na nové BABETTĚ 210 byla dvourychlostní
převodovka. Válec motoru získal větší žebrování spolu s novým tvarem
sacích kanálů. Hlava válce byla pro snížení hluku motoru opatřena
pryžovými hadičkami, které byly vloženy po jejích stranách. Pryžová
hadička na levé straně navíc sloužila k odtoku benzínu z odkapávací
vaničky pod karburátorem. Hlava válce již nebyla opatřená dekompresorem
sloužícím k zastavení motoru jako u předchůdců. k zastavení nyní
docházelo pomocí tlačítka na pravé straně řídítek (tzv. chcípák), kterým
se zkratoval zapalovací okruh. Po levé straně řídítek byly první BABETTY
vybaveny mechanickým zvonkem stejným jako na bicyklech, u novější verze
byl zvonek nahrazen elektrickým klaksonem. A na konec to nejzázračnější
- slovenský vynález v podobě automatické samočinné spojky, která
přepínala rychlostní stupně. Spojka fungovala díky své odstředivé síle
tak jako u ostatních BABETT. Navíc však byla opatřena druhým spojkovým
košem, s nímž souvisí i převodovka, kterou tvořily dvě dvojice čelně
ozubených kol se samočinnou volnoběžkou eliminující rozdílné otáčky kol
předlohy. Primární převod byl převáděn pomocí drážkového řemenu, který
byl zakryt bočním plastovým krytem. Kola Babety zůstala stejná, jen u
zadního kola byl zcela nový důmyslně vytvořený upevňovací systém
doplněný o napínáky řetězu. Ten se stal osudným každému, kdo měnil kolo
poprvé. BABETTA 210 vyráběná do současnosti prošla během svého života
několika podobami. Šlo např. o novou přední teleskopickou vidlici se
směrovými světly a litá kola. Jednosedadlový typ M 225 byl zas o něco
dokonalejší. Došlo u něj k nahrazení šlapek startovací pákou umístěnou
po levé straně motoru. Typ M 226 byl již určen pro dvě osoby, vděčil za
to podlouhlému sedlu a zadním stupačkám. BABETTA 210 se stal slovenským
pokladem v motocyklovém průmyslu, který se v roce 1983 prodával za 4.230
korun československých.
|