BABETTA
50 typ 228 se stala novým slovenským průkopníkem v oblasti mopedů,
který přišel na svět po slavné éře mopedů STADIONU a JAWETA, po níž přišla
dlouhá léta čekání na nový Slovenský moped.
A pak to přišlo. Ze slovenské hory MANÍN začal v roce 1970 foukal čerstvý
vánek v podobě převratného mopedu, který se začal vyrábět v Povážské
Bystrici. V ní vznikla celá řada československých motocyklů značek MANET,
TATRAN a především JAWA se svou řadou Pionýru a Devadesátek. V roce 1970
přišel na náš trh nový moped s názvem BABETTA s typovým označením 228,
lidově nazývaný tranzistor, z důvodu nového tranzistorového zapalování,
které bylo bezkontaktní, a tudíž nevyžadovalo údržbu zapalovacího kladíveka.
Stačilo při dané vzdálenosti před horní úvratí nařídit obě rysky na statoru
a rotoru proti sobě, pootočit 1mm zpátky a předstih byl seřízen. Další
novinkou zcela nové konstrukce byla samočinná spojka, která měla princip
odstředivé síly reagující na otáčky motoru. Když se zvýšili otáčky motoru,
tak tři rychlostní čelisti spojené s pružinkami se roztáhli a pomocí
odstředivé síly se přitlačily zevnitř spojkového koše, který byl spjat se
svým sekundárním řetězovým kolečkem. Při startování motoru se šlapkami
roztočilo zadní kolo, které svou hnací sílu převedlo zpátky do motoru, kde
se ve spojkovém koši roztáhly dvě startovací čelisti spojené vzájemně
pružinkami, které roztočily spojkový koš se třemi rozjezdovými čelistmi. Pro
startováni za studena byl karburátor opatřen přívěrou vzduchu. Ta se při
použití zamačkala dovnitř karburátoru, a pak stačilo zatáhnou za plynovou
rukověť a přívěra se automaticky otevřela. Celý princip automatické přívěry
byl v tom, že jak se zatáhlo jen částečně za plynovou rukověť přívěra se
otevřela částečně. Při plném zatáhnutí rukověti se západka v karburátoru
zatáhla a přívěra, která byla přitáhnuta pružinkou, se vrátila do své
otevřené polohy. Pro vypnutí motoru sloužil dekompresor, který sloužil i pro
snadné nastartování. Stačilo zatáhnout za páčku na levé straně řídítek
přidat málo plynu a moped byl připraven sloužit svému majiteli. Kola měla
velikost 23 palců. Ve předu kolo dostalo na každé straně tlumeni pomoci
vinuté pružiny, které pohltilo většinu nerovností. Vzadu bylo kolo
neodpruženo. Originálním detailem této Babetty byli vertikálními dráty
připevněné k zadnímu blatníku, které zabraňovali případnému zacuchání oděvu
do zadního ráfku. Sedlo se dalo podle výšky jezdce upravit posunutím nosné
trubky buď nahoru nebo dolů. BABETTA 228 (TRANZISTOR) se prodávala za 2.700
korun československých. Cena, za kterou byl tento první moped se Slovenska
prodáván, byla na svou dobu vysoká, ale i tak se dokázal prosadit díky
pohodlné a bezstarostné jízdě. V roce 1974 byl nahrazen novým typem BABETTA
207.
|