ČEZETA
125 typ 453 kývačka se
vyráběla ve Strakonicích pod svojí značkou na nádrži již od roku 1959.
Od svého předchůdce JAWAČZ 125 typ 353 se lišila svým motorem, kterému
byl zvednut výkon z 5,6 koní na 7. Motor prošel řadou modernizací, a to
ze dvou výfuků na jeden výfuk, válec s karterama získal větší sací
kanály, klikový mechanismus dostal zvětšený pístní čep z 16 na 18 mm.
Převodovka získala pro větší životnost řetězová kolečka opatřená
silnějšími patkami. Kolečko druhého převodu na hlavním hřídeli bylo pro
lepší přesnost řazení zajištěno pojistným kroužkem. Dále to byl rám,
který byl zhotoven z kruhového profilu, na rozdíl od svého předchůdce,
který měl svůj rám ze čtyřhranného profilu. Boční schránky se změnily v
otvírání, kde u se předchůdce na čelní straně nacházel otočný knoflík,
do kterého se vložil klíček od zapalování otvírající a zavírající
schránku. Kdežto od této řady se muselo nejdříve odemknout sedlo a
nadzvednout, a pak se mohly úložné schránky zevnitř otevřít pomocí
pružných plíšků, které se po zavření samy zacvakly do drážky. ČZ 125 Typ
453 byl vyráběn spolu s typem 453/05 DE LUXE a typem 473 SPORT.
ČEZETA
125 Typ 453/05 DE LUXE
byla luxusnější verzí typu 453, která získala podobu Panelky od JAWY. Na
oko shodná řídítka se od tohoto stroje přesto výrazně lišila. Oba díly
přední masky dolního a horního světla byla odlita z lehkých slitin.
Řídítka byla v jednom celku spolu s horním krytem světla, do kterého byl
vložen nový tachometr oválného tvaru spolu se spínací skřínkou bošákem,
který měl svůj vrchní plastový zasouvací kryt chráněn před deštěm.
Řídítka dostala nové ovládací prvky pro ovládaní předního světla,
světelné houkačky a klaksonu. Zadní světlo bylo změno na zcela nový
vzhled s novým plechovým držákem a plastovým sklíčkem. Tento motocykl se
prodával v roce 1968 za 5.900 korun československých. ČEZETA 125 typ 453
/05 DE LUXE byla nahrazena novou řadou ČEZETA 125 typ 476.
|