ČEZETA
175 Typ 477/00 Slavná
éra nového hranatého motoru s hranatým válcem započala v roce 1968.
Tento na svoji dobu dokonalý motocykl nahrazoval svého předchůdce ČEZETU
175 typ 450, od kterého zdědil částečně převodovku spolu se spojkou,
dynamo a kompletní elektroinstalaci, která se změnila od ledna 1970 v
tom, že relátko dobíjení bylo nahrazeno za samostatné, které se
nacházelo pod levou schránkou. Ostatní díly byly nové. Motor měl nový
hranatý válec s hlavou a hranatějšími kartery, v nichž se ukrýval zcela
modernizovaný klikový mechanismus. Ten měl na obou stranách gufera pro
utěsnění vnitřního prostoru od převodovky, ložiska kliky byla mazaná již
převodovým olejem což přispělo k větší životnosti ložisek zejména, když
byl motocykl odstaven na delší dobu. Píst byl pro menší roztažnost
odléván s větším obsahem hořčíku, který zaručoval stejnou vůli mezi
válcem a pístem i při vysokých teplotách motoru. Pro větší životnost
pístního čepu bylo nahrazeno bronzové pouzdro za jehlové ložisko s 28
jehličkami. Pro odstranění nepříjemných rezonancí motoru byla hlava
válce opatřena vzpěrou spojenou s rámem motocyklu. Karburátor získal
nový tlumič sání s papírovou filtrační vložkou, který byl ukryt pod
sedlem v hliníkovém odlitku, na kterém byly zavěšeny kaslíky pro nářadí.
Baterie se nacházela pod sedlem, které se při nadzvednutí muselo
nejdříve odemknout. Nádrž paliva byla připevněna na gumových podložkách
z důvodu odstranění nepříjemných vibrací při vysokých otáčkách motoru.
Samostatná maska pro přední světlo byla uchycena na dvou ramenech. V ní
se nacházel nový osvětlený tachometr s menším průměrem spolu se spínací
skřínkou a dvěma kontrolkami pro dobíjení a dálkového světla. Přední
teleskopické tlumiče získaly větší přikrytí kluzákových pouzder spolu s
pružinami, které byly přesunuty do vnitřku nosných trubek. Zadní kyvná
vidlice byla vyrobena z trubek z kruhového profilu a tlumena dvojicí
tlumičů s odkrytými pružinami. Kola získala rozměr 18 palců a nové
náboje kol spolu s brzdami a rozetou opatřenou gumovými návleky zarážek,
které přenáší sílu z rozety na kolo. ČEZETA typ 477/00 byl dodáván o rok
později s typem 477/01, který získal samostatné mazání OILMASTR, které
se staralo o mazání válce bez jakéhokoliv ředění benzínu v nádrži. O to
se staralo oběhové čerpadlo skryté pod levým krytem motoru, které bylo
napojeno přes drážku na klikový hřídel. Oběhové čerpadýlko nabíralo olej
z nádržky umístněné na levé straně pod sedlem, kterou hadičkou dodávalo
do prostoru mezi kartery a karburátor, kde se nacházela tryska ústící do
difuzéru karburátoru. To vše stvořilo životně důležitou směs potřebnou
pro každý dvoutakt. ČEZETA 175 typ 477/01 se prodávala v roce 1969 za
6.800 korun československých.
|