ČZ
150 Typ C přišel na svět v roce 1949
po boku sto pětadvacítek. Stopadesátka byla dodávána na náš trh o něco
později, ale zato neprocházela tak dlouhou vývojovou etapu jako sto
pětadvacítky. První verze přišla bez odpružení zadního kola a o rok
později přišla na svět stopadesátka s odpruženým zadním kolem. Zadní osa
kola bylo odpružená pomocí kluzáku, jak tomu bylo u známého Peráka, od
kterého byl tento systém zděděn. Stopadesátka byla na první pohled
naprosto stejná se sto pětadvacítkou jen s rozdílem v motoru, který
získal větší vrtání válce spolu se změněnými převody a karburátorem.
Dvoudobý vzduchem chlazený motor měl tří rychlostní převodovku a spojku
v olejové lázni. Získal velmi povedený design, který měl velice vhodně
vyřešen kryt karburátoru spolu s filtrem sání s přívěrou pro studený
start. Setrvačníkové magnetko mělo dvě světelné cívky, které tlumila
tlumivka ukrytá v přední masce světla. Třetí cívka sloužila pro
zapalování a byla přímo vyvedena zapalovacím kabelem ke svíčce. K
zastavení motoru sloužil knoflík, který po zmačknutí zkratoval celou
zapalovací soustavu. Tento šikovný knoflík se nacházel v pravém krytu
motoru hned pod válcem spolu s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně
a neutrálu. Přední teleskopická vidlice byla opatřená světlem spolu s
tachometrem napojeným na pravý dekl motoru. Sedlo bylo nové, pogumované
s jednou centrální vinutou pružinou. Zadní blatník byl opatřen nosičem,
který mohl být nahrazen dvousedadlem. Pro tuto variantu byly do
vnitřního závitu rámu zašroubované stupačky. Vše jezdilo na devatenácti
palcových kolech s jednostrannými bubny. Historii zakončila stopadesátka
v roce 1953 po boku své starší sestřičky stopětadvacítky, které se staly
elitou mezi strakonickými sériově vyráběnými motocykly. Posloužily ke
zrodu další jednotné řady Kývačky s motory právě z těchto výtečných
kubatur 150 a 125 cmm.
Vygenerováno: 15:12:00 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17