ČEZETA
175 Typ 477/00 Slavná
éra nového hranatého motoru s hranatým válcem započala v roce 1968.
Tento na svoji dobu dokonalý motocykl nahrazoval svého předchůdce ČEZETU
175 typ 450, od kterého zdědil částečně převodovku spolu se spojkou,
dynamo a kompletní elektroinstalaci, která se změnila od ledna 1970 v
tom, že relátko dobíjení bylo nahrazeno za samostatné, které se
nacházelo pod levou schránkou. Ostatní díly byly nové. Motor měl nový
hranatý válec s hlavou a hranatějšími kartery, v nichž se ukrýval zcela
modernizovaný klikový mechanismus. Ten měl na obou stranách gufera pro
utěsnění vnitřního prostoru od převodovky, ložiska kliky byla mazaná již
převodovým olejem což přispělo k větší životnosti ložisek zejména, když
byl motocykl odstaven na delší dobu. Píst byl pro menší roztažnost
odléván s větším obsahem hořčíku, který zaručoval stejnou vůli mezi
válcem a pístem i při vysokých teplotách motoru. Pro větší životnost
pístního čepu bylo nahrazeno bronzové pouzdro za jehlové ložisko s 28
jehličkami. Pro odstranění nepříjemných rezonancí motoru byla hlava
válce opatřena vzpěrou spojenou s rámem motocyklu. Karburátor získal
nový tlumič sání s papírovou filtrační vložkou, který byl ukryt spolu s uloným místem pro nářadí,pod
sedlem v hliníkovém odlitku, na kterém byly zavěšeny kaslíky.
Baterie se nacházela na pravé straně, na leve bud kastlík pro naradi nebo nádrzka oil mastra (odělené mazání). Nádrz paliva byla připevněna na gumových podložkách
z důvodu odstranění nepříjemných vibrací při vysokých otáčkách motoru.
Samostatná maska pro přední světlo byla uchycena na dvou ramenech. V ní
se nacházel nový osvětlený tachometr s menším průměrem spolu se spínací
skřínkou a dvěma kontrolkami pro dobíjení a dálkového světla. Přední
teleskopické tlumiče získaly větší přikrytí kluzákových pouzder spolu s
pružinami, které byly přesunuty do vnitřku nosných trubek. Zadní kyvná
vidlice byla vyrobena z trubek z kruhového profilu a tlumena dvojicí
tlumičů s odkrytými pružinami. Kola získala rozměr 18 palců a nové
náboje kol spolu s brzdami a rozetou opatřenou gumovými návleky zarážek,
které přenáší sílu z rozety na kolo. ČEZETA typ 477/00 byl dodáván o rok
později s typem 477/01, který získal samostatné mazání OILMASTR, které
se staralo o mazání válce bez jakéhokoliv ředění benzínu v nádrži. O to
se staralo oběhové čerpadlo skryté pod levým krytem motoru, které bylo
napojeno přes drážku na klikový hřídel. Oběhové čerpadýlko nabíralo olej
z nádržky umístněné na levé straně pod sedlem, kterou hadičkou dodávalo
do prostoru mezi kartery a karburátor, kde se nacházela tryska ústící do
difuzéru karburátoru. To vše stvořilo životně důležitou směs potřebnou
pro každý dvoutakt. ČEZETA 175 typ 477/01 se prodávala v roce 1969 za
6.800 korun československých.
|