ČEZETA
175 Typ 501/01 byl skútrem,
který se stal prvním průkopníkem v sériové výrobě skútrů u nás. Tento
unikátní skútr se začal vyráběl v roce 1957. Vyráběly ho České závody
motocyklové, národní podnik Strakonice, v pobočce Českých Budějovicích.
Skútr se hned na začátku zapsal do přední strakonické elity motocyklů
díky své originální podobě, která byla na svoji dobu něčím převratným,
něčím co se nedalo na silnicích jen tak přehlédnout. A tak není divu, že
pro svoji krásu a velikost nesoucí se na malých kolečkách dostal svou
lidovou přezdívku PRASE.
Tento skútr byl stvořen z nosné karosérie, v níž byl zespoda vložen
motor, který pochází z modelu JAWAČZ 175 typ 356. Byl zcela stejný jen
dostal navíc dvoupákové provedení pro řazení a startování. Nový
karburátor Jikov 2924 SD 14 b s plovákovou komorou ve tvaru obdélníku se
staral, aby tento drobeček jezdil jak má. Kartery motoru zůstaly beze
změn jen dostal na pravý karter opěrný držák pro lanovod zadní brzdy, na
který byla vyříznuta drážka pro upevnění. Elektroinstalace byla též
převzata od JAWY 175 typ 356 spolu s kovovou spínací skřínkou, která
byla umístěná v odklápěcích dvířkách, na nichž se zezadu nacházely
držáčky pro rezervní žárovky a pojistku. Za odklopenými dvířky se
ukrýval zámeček, se kterým se dala zablokovat řídítka pro neoprávněnou
obsluhu. Po obou stranách příčného chrániče nohou se v dolní části
nacházejí schránky pro nejrůznější drobné předměty. Tento příčný chránič
skútru byl vyveden až do úrovně řídítek, pod kterými se nacházel panel s
tachometrem a mechanickými hodinami, které se natahovaly zespod
vnitřního prostoru spínací skřínky. Další odkládací prostor na nářadí a
baterii se nacházel pod sedlem. Na přední časti byla důmyslně umístěná
nádrž na palivo, která sloužila částečně jako součást předního blatníku
a částečně jako nosná část, na které byl připevněn nosič zavazadel.
Nádrž v přední části byla chráněna pro náhodné střety při manévrování
skútru masivním nárazníkem. Přední vidlice byla tvořena kyvnou vidlicí,
která byla tlumena dvěma gumovými bloky a jedním tlumičem. Zadní vidlice
byla tvořena jednoramennou kyvnou vidlicí, která tvořila jeden celek s
chráničem řetězu s jeho automatickým napínákem.
Od roku 1958 se skútru změnila podoba přední části. Na nádrž se začal
montovat nosič zavazadel spolu s novým plastovým znakem ČEZETY. Zadní
kyvná vidlice dostala jeden olejový tlumič pro lepší pohodlí. Koncovky
výfuku se vyměnily z klasických rybin za nové doutníkové koncovky. Tento
výtečný skútr se v té době prodával za 8.000 korun československých a
později byl vylepšen o typ 501/03.
ČEZETA 175 Typ 501/03
byl skútr zas o něco lepší. Byl vybaven ventilátorem, který sloužil pro
lepší ochlazování válce. Ten byl umístěn na levé straně víka motoru a
byl poháněn klikovým mechanizmem přes klínový řemen. S tím souvisí i
pozměnění levého víka motoru spolu s kartery. Válec měl změněné
žebrování a hlava válce měla příčné žebrování se šikmo uloženou svíčkou
pro lepší přístup. Postranní dvířka motoru měla nový tvar pro lepší
nasávání vzduchu. Karburátor byl též zcela nové konstrukce. Byl opatřen
sytičem, který byl vyveden na levé straně u řídítek. Spojka získala nový
nosník s páčkou pro její lepší vypínání. Elektroinstalace byla změněná v
tom, že spínací skřínka měla podobu bošáku a byla přesunutá pod řídítka.
Dvířka byla vyměněná za dvířka se zámečkem pro uzamknutí. Těchto skútrů
bylo vyrobeno 43.000 kusů ve dvoubarevném provedení. Později byla ČEZETA
175 typ 501/03 nahrazena typem 501/05.
ČEZETA 175 Typ 501/05
měl oproti svému předchůdci zcela odlišnou kompletní elektroinstalaci,
která spočívala ve dvanácti voltovém dynamu se spouštěčem vyžadujícím
nové kartery a klikový mechanizmus. Startér byl spouštěn dvěma bateriemi
6V-12AH ukrytými pod sedlem a byl zapínán novou elektrickou spínací
skřínkou. Motor se dal nastartovat i nožní pákou, která se buď
ponechala, nebo se dala vysadit z řadící osy a uložit do prostoru pod
sedlem. Pro lepší chlazení válce motoru byl použit ventilátor umístěný
na levé straně víka motoru poháněný klikovým mechanizmem napojeným na
klínový řemen.
Na
zvláštní objednávku se montovalo kompletní rezervní kolo spolu se třemi
držáky, které se připevnily nad státní poznávací značku. Pro zákazníky,
kteří chtěli mít jistotu při dlouhých cestách s tímto drobečkem. Pro
náročnější cesty ve třech nebo kdo požadoval lepší komfort, se dal
přikoupit postranní vozík neboli sajdcara značky DRUZETA vyráběná v obci
Štiřín. Pro nadměrný náklad byl nabízen jednokolový vozík značka PAV 40
C s možností o rozšířeni o zahrádku. Dále to byl jednoduchý plexisklový
štít, který byl však pro svou nevýhodu v netěsnosti ve spodní časti mezi
kastlí a plexisklem, odkud protékala voda přímo na řidiče, nahrazen v
roce 1960 novým plexisklem národního podniku Okula v Nýrsku. Problém
vyřešil tím, že mezi karosérii a plexisklo připevnil štít, který utěsnil
spodek plexiskla. Tím se změnila celá podoba plexiskla i jeho držáků.
Plexisklový štít byl vyroben ze čtyřmilimetrového plexiskla a stál v té
době 295 korun československých.
Výroba těchto
klasických dvou výfukových skútrů s označením 501 skončila roce 1959,
kdy byla nahrazena typem 502, který se stal nejrychlejší sériově
vyráběným skútrem v Československu.
|