ČEZETA
175 Typ 502/00
se stala v roce 1960 lepší zdokonalenou verzí skútru, který získal o
něco navíc od svého předchůdce ČEZETY 501. Byl to hlavně zcela nový
motor, který proměnil tento výtečný motocykl v divokého kance řítícího
se na dvou kolech po silnici. Motor, který byl známý svým jedním
výfukovým vývodem, byl převzat od ČEZETY 175 typ 450. Na rozdíl od
motoru z 501, který pocházel ze 175 typ 356, byl svým výkonem daleko
lepší. Motor získal navíc ventilátor spolu s válcem s větším žebrávání a
hlavu válce, která měla ze strany uloženou svíčku pro lepší
našroubování. Karburátor byl opatřen sytičem, který se ovládal seshora
pod řídítky. ČEZETA 157 typ 502/00 měla dvanácti voltovou
elektroinstalaci s dynamo spouštěčem, který byl ovládán otočením klíčku
doleva ve spínací skřínce. Dalším vylepšení tohoto skútru jsou ukazatele
směru a klakson, který byl v důsledku zatékání vody poruchovým. Nyní byl
přemístěn z předního štítu, jak tomu bylo o skútru 501, na místo k
motoru. Přední teleskopická vidlice, jakož i zadní kyvná vidlice, byla
tlumena dvojicí tlumičů. Zadní vidlice prošla výraznou změnou od
jednostranného ramene k dvouramennému spojenému s krytem řetězu.
ČEZETA 175 Typ 502/01.
Tento model byl o něco chudší, měl šesti voltovou elektroinstalaci bez
elektro spouštěče jen s nožním spouštěním.
ČEZETA 175 Typ 502/05
se stal v provedení DE Luxe svým vzhledem nejmodernějším skútrem celé
této báječné řady. Zasloužila se o to nová panelová řídítka odlita z
hliníku, spolu s novými přepínači pro světla a ukazatele směru. V
panelových řídítkách byl vložen nový oválný tachometr, který byl převzat
z Panelky. Motor s ventilátorem a dynamo spouštěčem zůstal stejný.
ČEZETA 175 Typ 502/06 DE Luxe
byla stejným skútrem jako typ 502/05, jen bez elektrického spouštěče.
Proto jí bylo ponecháno dynamo o výkonu 45 W a nožní startování.
Na zvláštní objednávku bylo pro ty, kteří chtěli mít jistotu při
dlouhých cestách s tímto drobečkem, bylo možné přikoupit kompletní
rezervní kolo spolu s třemi drážkami, které se připevnilo nad státní
poznávací značku. Pro náročnější cesty ve třech nebo, kdo požadoval
lepší komfort, se dal přikoupit postranní vozík neboli saidcara značky
DRUZETA vyráběná v obci Štiřín. A pro ty, kteří s sebou rádi vozí
náklad, se dal napojit i vozík značky PAV 40.
Historie tohoto malého drobečka začala v roce 1957, kdy přišel na svět
skútr s typovým označeným 501, jemuž svou podobou zůstal věrný i typ
502. Po něm přišel velice zdařilý prototyp 503, který měl navázat na
výrobu těchto legendárních skútrů. Ale v roce 1964 se rozhodlo výrobu i
za cenu připraveného prototypu ukončit. |