JAWAČZ
125 TYP 355 kývačka
přišla na svět v roce 1956 a stala se další povedenou kývačkou
vyrobenou ve společné spolupráci ČEZET a JAWY. Motocykl byl postaven
na stejné konstrukci jako 250 kývačka jen s rozdílem, že rám byl
přizpůsoben menšímu motoru dodávaného ČEZETOU.
JAWAČZ 125/355 byla převzata od svého průkopníka JAWAČZ 250/353,
který vdechnul této kývačse125 stejnou podobu. Avšak s výraznými
změnami, rám byl přizpůsoben k menší rozteči pro uchycení motoru.
Motor dostal svou čtyřrychlostní převodovku ovládanou spojkou v
olejové lázni s menšími lamely než u dvěstěpadesátky. Klikový
mechanismus byl uložen nejdříve na válečkových ložiskách, která byla
později vyměněná za standardní kuličková ložiska. Karburátor se
zpočátku montoval přírubový tzn., že byl navlečen na přírubu
karburátoru a stažen hliníkovou objímkou. Filtr sání byl pro tento
karburátor standardní v podobě drátěnky ukryté v hliníkovém odlitku
opatřeném přívěrou vzduchu. Ta se ovládala zobáčkem, který procházel
skrz poklop karburátoru. V roce 1957 se začal montovat nový
karburátor monoblokové konstrukce, který byl již s plovákovou
komorou v jednom celku. Monoblokový karburátor byl přichycen na
karterový motor dvěma šrouby. Pro tento monoblokový karburátor byl
dodáván i též nový tlumič sání v podobě plastové baňky ukrývající se
pod sedlem, který byl spojen s karburátorem pomocí pryžové manžety.
Válec motoru měl výfuková kolena vyvedena do výfuku s rybinovými
koncovkami. Ty byly též vyměněny po čase za nový tvar doutníkové
koncovky. Zadní kyvná vidlice měla ze začátku montované jednoduché
tlumiče bez nastavení, po níž přišly nové tlumiče, které se daly
nastavit podle hmotnosti spolujezdce. Stačilo silou nadzvednout
dolní kryt a opěrné kroužky poposadit výš nebo níž.
Od 1.5.1958 se změnila elektroinstalace spínací skřínky s
ampérmetrem a kontrolka neutrálu umístěná na palivové nádrži.
Spínací skřínka (bošárna), která dostala svou novou podobu se třemi
polohami, byla umístěna na horní časti masky světla. Ampérmetr byl
nahrazen za kontrolku dobíjení, která se spolu s kontrolkou neutrálu
nacházela vevnitř masky světla v těsné blízkosti tachometru. JAWA ČZ
125 typ 355 byl nahrazen v roce 1959 modelem ČZ 125 typ 453, který
byl znám svým jedno výfukovým motorem.
Vygenerováno: 14:53:55 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17