JAWAČZ
150 Typ 352
kývačka se vyráběla od roku 1954.
Patřila mezi první motocykly vyrobené ve vzájemné spolupráci mezi
ČEZETOU a JAWOU, takzvanou jednotnou řadu. Tak vznikla značka JAWACŽ.
Pod tímto logem se vyráběly motocykly od roku 1954 až po rok 1959,
kdy se značka opět rozdělila na dva největší výrobce. JAWAČZ 150 typ
352 se vyráběl současně s typem 351 o obsahu 125. Do těchto obou
motocyklů, se montoval motor ze Strakonic se značkou ČZ, který byl
převzat od svých poválečných předchůdců typu C. Motor byl dvoudobý
vzduchem chlazený s třístupňovou převodovkou, válec motoru byl
opatřen přírubami pro navlečení výfukových kolen a karburátoru,
které byly zajištěné pomocí objímek. Karburátor měl vzduchový filtr
se vzduchovou přívěrou pro studené starty a byl důmyslně ukryt pod
krytem, který splýval spolu s kartery. Setrvačníkové magneto mělo
dvě světelné cívky, které tlumila tlumivka ukrytá ve spínací skříňce
z bakelitu na nádrži. Třetí cívka byla určená pro zapalování a byla
přímo vyvedena zapalovacím kabelem ke svíčce. K zastavení motoru
sloužil knoflík, který po zmačknutí zkratoval celou zapalovací
soustavu. Tento šikovný knoflík se nacházel v pravém krytu motoru
hned pod válcem spolu s ukazatelem zařazeného rychlostního stupně a
neutrálu. Motor byl vložen do kývačkového rámu, který dostal
přezdívku díky své zadní kyvné vidlici, která měla na obou stranách
jednoduché pevně nastavené tlumiče s olejovou náplní. Přední
teleskopická vidlice byla též nové konstrukce, kde kluzák nebyl
ochráněn gumovou manžetou, ale chromovou trubkou. Přední
teleskopická vidlice dostala masku reflektoru, ve které byl ukryt
tachometr s osvětlením. Sedlo nebylo rozdělené na dvě části, nýbrž
tvořilo jeden celek stvořený pro pohodlnější jízdu dvou osob. Pod
sedlem byl ukryt prostor na nejrůznější předměty spolu s pumpičkou a
po jeho obou stranách byly schránky pro baterii a nářadí spolu se
stop spínačem zadního světla. Kola byla u první série s
jednostrannými brzdovými bubny. Novější verze měla klasicky známé
celonábojové brzdy, u kterých se změnila rozeta spolu s brzdovými
čelistmi. Motocykl, který položil základy pro jednotnou řadu
motocyklů společné značky JAWAČZ, se vyráběl do roku 1956. Kdy se
stal posledním sériově vyráběným motocyklem o obsahu 150 ccm v naší
historii motocyklu. |