JAWAČZ
250 typ 353
Kývačka sjela z výrobního pásu na
podzim roku 1953 při vzájemné spolupráci s druhým největším výrobcem
motocyklů ČEZETOU, s níž vznikaly tyto Kývačky až do roku 1969.
JAWAČZ Kývačka byla prvním sériově vyráběným motocyklem, který měl
odpruženou zadní vidlici pomocí dvojice tlumičů, které byly uchycené
mezi zadní kyvnou vidlici a rámem. A tak po čase dostala tato
výjimečná Jawička pro své zadní pérování lidový název KÝVAČKA. Tento
název provázel takto konstruované motocykly, které se vyráběly v
několika typech a obsazích nejen v JAWĚ, ale i v ČEZETĚ, až do roku
1974. JAWAČZ 250 typ 353 nastoupil hned po svém slavném předchůdci
Péráku, který si své místo vydobyl nejen na domácím trhu, ale i
světovém. Od Péráku zdědila kývačka motor, který měl stejné
dvoupákové provedení pro řazení a startování. Změnilo se jen vyosení
řetězového kola sekundárního převodu, jehož jednoduchý chránič byl
vyměněn za komplet skládající se z dvoudílného plechového chrániče.
Rám se zcela novou konstrukcí, ve kterém byla uložena zadní kyvná
vidlice protínající svým čepem pouzdra v zadní časti rámu, tlumila
pomocí dvojice tlumičů. Přední teleskopická vidlice měla uvnitř
nosných trubek vynuté pružiny v olejové náplni zcela nové
konstrukce. Kola též prošla velkou změnou z 19 palcových ráfků na 16
palcové ráfky. Jednostranné náboje zůstaly stejné jako u Peráka.
Celé šasí bylo zcela nové koncepce, která vyšla vstříc úschově
baterie a nářadí do praktických schránek otvíraných a zavíraných
pomocí kličky od zapalování, kterou se odemkla čelní strana
schránky. Sedlo skládající se ze dvou samostatných sedel, jak to
bývalo u svého předchůdce Péraka, bylo vyměněno za jednotné
dvousedadlo, pod kterým se nacházel třetí úložný prostor pro
nejrůznější předměty. Další změnou prošla elektroinstalace.
Dosavadní ukostření minusového pólu baterie bylo ukončeno, u kývačky
byl naopak ukostřen plusový pól. Spolu s touto novinkou přišla nová
spínací skřínka s ampérmetrem v podobě horního hliníkového krytu se
značkou JAWAČZ umístěnou opět jako u Peráka v palivové nádrži. Jawa
250 typ 353 se vyráběla souběžně s typem JAWAČZ 250 typ 353/02 s
jedno pákovou verzí řazení a spouštění motoru určeným především pro
zahraniční trh. JAWAČZ 250 typ 353 a typ 353/02 byly nahrazeny
modelem JAWAČZ 250 typ 353/03.
|