JAWAČZ
250 typ 353/03
(Kývačka) se vyráběla od roku 1955 s dalším vylepšením slavných
Kývaček. Jednalo se o motor dosahující zvýšeného výkonu 12 koní
oproti předchůdci, který měl pouze 9 koní. Motor byl již opatřen
jedno pákovým provedením pro řazení a startování motoru. Též elektro
soustava se změnila. Zmodernizováno bylo dynamo spolu se
zapalovacími kladívky. Hlavní modernizací motocyklu byly celo
nábojové středy kol, které nahradily kola s jednostrannými náboji
používaná u předchůdce. S tím souvisí i změna brzdové čelisti a
rozety, která doposud fungovala též jako brzdový buben. To byly
hlavní znaky nového motocyklu JAWA ČZ 250 typ 353/03, který se
vyráběl do roku 1957, kdy ho nahradil zas o něco lepší motocykl JAWA
ČZ 250 typ 353/04.
JAWAČZ 250 Typ 353/04
(Kývačka) se vyráběla od roku 1957. Na motoru byl změněn jen
karburátor, který již byl nové monoblokové konstrukce. Karburátor už
nenasával vzduch z hliníkového filtru ukrytého pod hliníkovým víkem
karburátoru jako u předchůdce, nýbrž sál vzduch přes filtrační
vložku uloženou v plastikové baňce v přední části pod sedlem. Další
změnou byly přední teleskopické tlumiče, u nichž byly pružiny vně
nosných trubek (dosud byla pružiny uvnitř nosných trubek). Tím bylo
umožněno použití většího průměru pružin. Zadní tlumiče se daly
nastavit podle tvrdosti, což se provádělo nadzvednutím dolního krytu
na druhou volnou drážku, do níž se přendal opěrný kroužek. Tyto
tlumiče nevyžadovaly časté doplňování oleje, jen při ujetí 10 až 15
tisíc km bylo doporučeno olej vyměnit. To, co na první pohled
prozradilo tento motocykl, byly nové výfuky. Byly doutníkového tvaru
oproti předchůdcům, kteří měli koncovky ve tvaru rybiny. A nakonec
tou nejzásadnější změnou byla elektro soustava. Spínací skřínka
dříve umístěná na nádrži byla přemístěna v podobě třípolohového
bošáku na přední masku reflektoru. S ní byly přesunuty i kontrolky
dobíjení a neutrálu, které byly umístěny v tachometru. Nádrž tak
získala bez spínací skřínky o jeden litr benzínu navíc. JAWA ČZ 250
typ 353/04 se vyráběla do roku 1962, kdy ji nahradila JAWA 250 typ
559.
Vygenerováno: 14:55:33 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17