Panelka se vyráběla
od října roku 1962. Tato Jawička se postarala o další lidový název v
historii JAWY, který vznikl díky horní masce předního světla
táhnoucí se do stran až ke konci řídítek. Pro panelový vzhled právě
tohoto krytu dostala lidový název PANELKA. K tomuto vzhledu patří
zcela nový tachometr, který se doposud vyráběl kruhového tvaru. Nyní
ho nahradil tachometr oválný se zabudovanými žárovkami pro osvětlení
a s kontrolkami pro dobíjení a polohu neutrál. Spínací skřínka byla
vyměněna za novější s vložkou Fab s patentním klíčkem pro lepší
zabezpečení. To nejcennější na Panelce byl motor. Měl 14 koní oproti
svému předchůdci JAWĚ 250/353-04, který měl jen 12 koní. Vděčí zato
zcela nový pístu a válec s většími sacími kanály, které jsou v
převážné části ve válci a jen z malé části v karterech motoru.
Karburátor byl připevněn přímo na válec a měl novou konstrukci se
sytičem ovládaném u pravé rukověti plynu, v které byla zabudována
otočná objímka. Kvůli výšce válce se změnila výfuková kolena, která
byla nyní viší a kratší , a byla připevněna k válci pomocí
převlečných matic šroubovaných dovnitř válce oproti svému
předchůdci, u kterého se šroubovaly na venkovní závit válce.
Nový klikový mechanismus byl větší a uchycený na třech ložiskách. U
první série byla ještě ložiska dvě na každé straně a jedno bez
jakýchkoliv výrazných změn na karterech. Spolu se dvěma ložisky na
klice se u první série montovala hlava válce se svíčkou, která měla
uložení na našikmo. Další podstatnou změnou byly schránky, které šlo
otevřít jen po odemčení sedla. To se muselo nejdříve
nadzvednou, aby
se daly odjistit pružné plíšky, které zabraňovali otevření schránek
zvenčí. Poprvé se objevily na Jawičkách zadní světla z průsvitného
červeného polystyrénu. JAWA 250 typ 559/02 se vyráběl do roku 1965,
kdy byla nahrazena typem JAWA typ 559/04.
JPanelka byl
motocykl, který se vyráběl od konce roku 1964 do začátku roku 1969 v
Týnci nad Sázavou. Motocykl byl na první pohled naprosto stejný jako
jeho předchůdce JAWA 250 typ 559/02, jen měl několik věcí navíc.
Byla to nová rozeta s náboji kol spolu s brzdovými čelistmi. Rozeta
byla opatřena gumovým obložením pro drážky spojující střed zadního
kola. Tímto důmyslným vylepšením se docílilo jemnějšího převodu síly
mezi rozetou a kolem, a především též zvýšení životnosti hnací
soustavy. Náboje obou kol získaly větší žebrování, které bylo nejen
hezčí naoko, ale též se díky svým vyčnívajícím žebrům celý náboj
lépe ochlazoval. S těmito novými náboji kol přišla také nová
konstrukce brzdných čelistí. Nová byla i přední teleskopická
vidlice, na které byl zachycen tlumicí systém zespodu kluzáku. Motor
prodělal změnu jen ve spojkovém mechanismu, který získal lepší
přítlačák spojky s novými plechovými lamelami, korkové lamely
zůstaly beze změn. Vypínač spojky (automat) spolu s vačkou byly
pozměněny za nové, které zaručovaly přesnější vypínaní spojky. Tento
motocykl se prodával v roce 1968 za 10.000 korun československých a
vyráběl se do roku 1974, kde ho nahradila JAWA 250 typ 592.
Další typy, které JAWA vyráběla od roku 1965 pro své zahraniční
zákazníky a pro atypické účely:
- 559/04/01: Motocykl určený pro připojení postranního vozíku
WELOREX typ 560,
- 559/04/04: Motocykl pro vývoz do Velké Británie (GP),
- 559/04/05: Motocykl určený pro země s větší prašností,
- 559/04/06: Motocykl pro vývoz do západního Německa (NSR),
- 559/04/08: Motocykl s dvojitým řízením určený pro výuku v
autoškole,
- 559/04/09: Motocykl pro vývoz do Iránu určený pro policii,
- 559/06: Střídavý generátor elektrického proudu s usměrňovačem,
- 559/07: Motocykl pro vývoz do Sovětského Svazu (SSSR), ten měl
pozměn karburátor bez sytiče a nový přední blatník s ostřejšími
hranami. |