JAWA
250 Typ 559/05 AUTOMATIK Panelka se v roce
1966 stala novým přírůstkem, který vzešel z typu 559, od kterého se
výrazněji nelišil. A přesto však měla něco co jiná motorka dosud neměla,
něco o čem se dlouho mluvilo nejen doma, ale zejména v souvislosti s
jedním nejmenovaným japonským výrobcem motocyklů, i v zahraničí. To co
proslavilo nejen tento motocykl, ale především značku JAWA, byla
zázračně nenápadná spojka skrývající se pod mohutným levým deklem
motoru. Spojka, která již nebyla ovládaná spojkovou páčkou na řídítkách,
nýbrž byla ovládána otáčkami motoru. Převodové stupně se řadily stejným
způsobem jako doposud, avšak při zařazení se o vypnutí spojky staral
klasický automat napojený na vačku řadící hřídele. Automatická spojka
měla výhody v tom, že se dal motor startovat při jakémkoliv převodovém
stupni, a při jakémkoliv zařazeném stupni se dalo stát s motocyklem na
místě bez nutnosti manipulovat s řadicí pákou. Pak pouze stačilo otočit
plynovou rukojetí, čímž došlo ke zvýšení otáček motoru, a spojkový koš
se pomocí odstředivé síly tomuto stavu přizpůsobil. Zcela nově
vyvinutý spojkový koš si vyžádal v motoru delší hřídel spouštěcího
mechanismu. Spojkový poloautomat pak dostal vačku s větším zdvihem. Levý
dekl motoru získal nový tvar s výstupkem pro větší spojkový koš, který
tento výjimečný motocykl prozradil na první pohled. Výjimečný stroj,
který proslavil svou konstrukcí samočinné spojky značku JAWA, byl
vyráběn do roku 1971.
|