|
JAWA
250 Typ 623/00 označovaná
názvem Bizon patřila k motocyklům, které se dostaly přes osudovou
čáru unifikované řady, která uzavírala připravovanou motocyklovou
řadu. S tou měla JAWA konkurovat zahraničním výrobcům motocyklů.
Celá unifikovaná řada se však připravovala tak dlouho, až - když už
byla připravená pro sériovou řadu - bylo rozhodnuto, že je na její
výrobu příliš pozdě. Jediným, kdo dostal v roce 1968 z celé této
unifikované řady (UŘ) svou šanci na život, byl právě BIZON. To, co
dělalo tento motocykl tak atraktivním, byl dvojitý otevřený rám s
palivovou nádrží, na kterou navazoval plášť předního světlometu, v
níž byl vsazen tachometr včetně spínací skřínky. To mělo za
následek, že motocykl zatáčející do zatáčky svítil při velkém rejdu
mimo vozovku. Motor byl druhou lahůdkou tohoto povedeného motocyklu.
Byl vložen zespod kolíbkového rámu a uchycen držáky po obou stranách
u karburátoru. Pro jeho stavbu byly použity dva zcela nové hranaté
válce převzaté s Californiana 350/362. K němu byly stvořeny
hranatější kartery, v nichž se ukrývala čtyř rychlostní převodovka
se spojkou v olejové lázni.
JAWA
250 Typ 623/1/2 přišla ke konci šedesátých let s novým
designem od arch.Tatoušek. Prakticky se změnila přední část a
palivová nádrž, která dostala nový tvar a navazovala již na
oddělenou malou kapotáž.
Motor
se u těchto nových Bizonů montoval ve dvou variantách. První s
označením 623/01 se vyráběl se zázračným OILMASTREM, který
zajišťoval mazání válců bez jakéhokoliv ředění benzínu v nádrži. O
to se staralo oběhové čerpadlo skryté pod levým krytem motoru,
napojené přes drážku na klikovém hřídeli. Oběhové čerpadlo nabíralo
olej z nádržky umístněné na levé straně pod sedlem, odkud ho
hadičkou dodávalo přímo do prostoru šoupátka karburátoru. To vše
vytvářelo životně důležitou směs potřebnou pro dvoutakt. Druhá
varianta s označením 623/02 byla bez olejmastra. |Motor byl naprosto
shodný jako s oilmastrem, jen neměl nádržku na levé straně pod
sedlem a měl rozdílný karburátor, kterému chyběl nahoře nad
šoupátkem vstup olejové hadičky. Zadní vidlice byla odpružená dvěma
tlumiči s odkrytými pružinami. Řetězový sekundární převod byl poprvé
zakryt gumovými manžetami. Přední zkrácené teleskopické vidlice byly
nové konstrukce, díky které byl střed kola mimo osu vidlic. Nosné
trubky předních vidlic byly zalisované do svařeného nosníku. Na
nosné trubky byla pomocí objímek připevněna řídítka s příčnou
výztuhou, která bylo možné po povolení objímek na nosných trubkách
nastavovat směrem nahoru a dolů. Pod sedlem se nacházela baterie s
malým prostorem na drobné předměty. Na pravé straně pod sedlem byla
umístěna schránka na nářadí. Na přání zákazníka bylo možno za
příplatek vybavit Bizona odstředivou spojkou, směrovkami, zrcátky a
nosičem zavazadel. V roce 1972-73 se JAWA Bizon 623/02 prodávala za
10.600 a typ 623/01 s OILMASTREM za 11.200 korun československých.
Tento unikátní motocykl, který vznikl v unifikované řadě (UŘ) se
nešťastně neprosadil na trhu, a tak v dubnu roku 1972 skončila
definitivně éra unifikované řady BIZONA. Těchto naprosto
originálních motocyklů se do roku 1972 vyrobilo pouze 2.175 kusů.
Avšak tento BIZON přispěl ke zrodu nového nástupce motocyklu, který
dostal typ JAWA 250 typ 634. |