JAWA
350 typ 12 Pérák přišel o dva roky
později, a to v roce 1948 než Pérák 250. Zprvu nesla nová
třistapadesátka značku na palivové nádrži OGAR a v šedé barvě
motocyklu, pod kterou se začali vyrábět. Značka OGAR patřila před
válkou k třetímu největšímu výrobci československých motocyklů. Po
válce byla tato firma vyrábějící své motocykly v Praze ve
Strašnicích začleněná pod JAWU a stala se její součástí. Později se
Pérák vyráběl již pod světově známou značkou JAWA na palivové nádrži
a v červené barvě motocyklu bez jakýkoliv změn. Rám byl stejné
konstrukce jako u dvěstěpadesátky spolu s přední teleskopickou
vidlicí chráněnou pryžovými manžetami své spodní kluzáky a s novým
pláštěm předního světla a tachometru. Palivová nádrž získala v
útrobách místo pro spínací skřínkou, která zpočátku měla v sobě
umístěné zapalovací cívky. Pak byla následně vyměněná za spínací
skřínku se samostatnými zapalovacími cívkami Palivová nádrž měla v
dolní části vykrojený oblouk pro sedlo s jedním centrálním třecím
tlumičem, který měl možnost nastavení tuhosti podle hmotnosti
jezdce. Kola byla o velikosti devatenácti palců s jednostrannými
brzdovými bubny. To, co dělalo Péráka skutečným klenotem, byl motor.
Dvoudobý vzduchem chlazený se čtyřstupňovou převodovkou. Spojkový
koš byl o čtyřech korkových lamelách ponořený v olejové lázni
vypínaný poloautomatem na pravé straně. Karburátor měl samostatnou
plovákovou komorou spjatou s karburátorem pomocí hlavní tryskou
chráněnou sítkem. Vše bylo ukryté pod důmyslným krytem. O chod
motoru se staralo šesti pólové dynamo, které dostalo novou spínací
skřínku s ampérmetrem pro okamžitou kontrolu dobíjení.
JAWA 350 typ 18
Pérák přišel v roce 1950 s dalšími novými užitečnými změnami.
Především válec získal mohutnější žebrováni pro lepší chlazení
motoru. Klikový mechanismus doznal též změny svých ojnic a pístu.
Brzdi dostaly vetší
průměr ze 150 mm na 160 mm spolu s většími brzdovými bubny a osami.
Poslední série se dodávaly se spínačem brzdového světla. Dále se dal
Pérák vybavit bočními koženými brašnami, přídavným tandemovým sedlem
pro spolujezdce a stupačkami, spolu s tandemovým sedlem se montoval
i přídavný nosič. Pro nepřízeň počasí byl Pérák vybaven dvoudílným
příčným chráničem nohou. Svou nadčasovou historii skončil po dlouhém
putování v celém světě v roce 1956, později než Pérák 250, který se
vyráběl do roku 1954. Oba typy posloužily svými motory novému
nástupci dalšímu legendárnímu motocyklu 350 typově značenému 354
(Kývačka).
Vygenerováno: 14:45:39 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17