JAWAČZ
350 typ 354 Kývačka
sjela z výrobního pásu na podzim roku 1953 při vzájemné spolupráci s
druhým největším výrobcem motocyklů ČEZETOU, s níž vznikaly tyto
Kývačky až do roku 1959. JAWAČZ Kývačka byla prvním sériově
vyráběným motocyklem, který měl zadní kolo odpružené pomocí kyvné
vidlice napojené na dvojici teleskopických trubek. A tak po čase
dostala tato výjimečná Jawička pro své zadní pérování lidový název
KÝVAČKA. Tento název provázel kejvačky, které se vyráběly nejen v
JAWĚ a i též v ČEZETĚ v několika typech a obsahu, až do roku 1974.
JAWAČZ 350 typ 354 nastoupila hned po svém slavném předchůdkyni Jawě
Péráku, která si své místo vydobyla nejen na domácím, ale i světovém
trhu. Od své předchůdkyně zdědila motor, který měl stejné dvoupákové
provedení pro řazení a startování. Kartery motoru se změnily jen ve
vyosení řetězového kola sekundárního převodu a byl též nahrazen
jednoduchý chránič za dvoudílní komplet zakrývající řetěz. V rámu
zcela nové konstrukce byla uložena zadní kyvná vidlice pomocí čepu
protínajícího pouzdra v zadní části rámu tlumící pomocí dvojice
tlumičů. Přední teleskopické vidlice, které měly uvnitř nosných
trubek vinuté pružiny s olejovou náplní, byly oproti svému
předchůdci též zcela nové konstrukce, který měl pružení pomocí
dvojice vinutých pružin bez olejového tlumení. Kola též prošla
velkou změnou z 19 palcových ráfků na 16 palcové ráfky, jednostranné
náboje zůstaly stejné jako u Peráka. Celé šasí bylo zcela nové
koncepce, která vyšla vstříc pro úschovu baterie a nářadí do
praktických schránek, které se otvíraly a zavíraly pomocí kličky od
zapalováni, již bylo možné odemknout čelní stranu schránky. Sedlo se
ze dvou samostatných sedel, jak to bývalo u Péraka, se změnilo na
jedno dvousedadlo, pod nímž se nacházel třetí úložný prostor na
nejrůznější předměty. Další změnou prošla elektroinstalace.
Dosavadní ukostřování minusového pólu baterie bylo ukončeno, u
kývačky byl naopak ukostřen plusový pól. Spolu s touto novinkou
přišla vylepšená spínací skřínka s ampérmetrem a s kontrolkou pro
zařazení neutrálu. Spínací skřínka dostala nový horní hliníkový kryt
se značkou JAWAČZ, a byla opět umístěna jako u Péráka v palivové
nádrži. JAWAČZ 350 typ 354 se vyráběla souběžně s typem JAWAČZ 350
typ 354/02 mající jednu páku pro řazení a spouštění motoru určenou
především pro zahraniční trh. JAWAČZ 350 typ 354 a typ 354 02 byla
nahrazena typem Jawa 350 typ 354 03.
|