JAWAČZ
350 typ 354/03
Kývačka se vyráběla od roku 1955. Je to další Kývačka, která získala
zas o něco navíc. Byl to motor, který dosahoval většího výkonu, a to
16 koní oproti svému předchůdci, který měl koní 12. Motor měl i pro
domácí trh jedno pákové provedení pro řazení a startování motoru.
Též elektro soustava se změnila, bylo to dynamo, které bylo
zmodernizováno spolu se zapalovacími kladívky. Hlavní modernizací
motocyklu byly u obou kol celo nábojové středy kol, které nahradily
jednostranné náboje kol. S tím souvisely nové brzdové čelisti spolu
s rozetou, která doposud u předchůdce fungovala též jako brzdový
buben. Od tohoto motocyklu se rozeta osamostatnila a brzdové čelisti
se přesunuly na druhou stranu středu kola. To byly hlavní znaky
nového motocyklu JAWAČZ 350 typ 354/0,3 který se vyráběl do roku
1957, kdy ho nahradil zas o něco lepší motocykl JAWAČZ 350 typ
354/04.
JAWAČZ
350 typ 354/04 Kývačka se
vyráběla od roku 1957. Tento motocykl prošel řadou změn. Na motoru
se nezměnilo takřka nic, jen karburátor už nenasával vzduch z
hliníkového filtru ukrytého pod hliníkovým víkem karburátoru, nýbrž
sál vzduch přes filtrační vložku v plastikové baňce. Plastiková
baňka byla napojena pryžovou manžetou, ve které byla zavedena
klapka, jíž se dal zavřít přísun vzduchu do karburátoru při
startování za studena. Další změnou byly přední teleskopické
tlumiče, u nichž byly pružiny vně nosných trubek (dosud byly pružiny
uvnitř nosných trubek). To umožnilo použití většího průměru pružin.
Zároveň byl zaveden kuželovitý tlumič pérování uvnitř kluzáku. Zadní
tlumiče prošly modernizaci v tom, že se daly nastavit podle tuhosti
tak, že se dolní kryt nadzvedl na druhou volnou drážku, do které se
přendal opěrný kroužek. To, co na první pohled prozradilo, že jde o
nový motocykl, byly nové výfuky. Oproti předchůdcům, kteří měly
koncovky ve tvaru rybiny, byly doutníkového tvaru. A nakonec tou
nejzásadnější změnou prošla elektro soustava. Spínací skřínka dříve
umístěná na nádrži byla přesunuta spolu s kontrolkami dobíjení a
neutrálu v podobě tří polohového bošáku na přední masku reflektoru k
tachometru. Nádrž získala bez spínací skřínky o litr benzínu navíc.
JAWAČZ 350 typ 354/04 se vyráběla do roku 1962, kdy jí nahradil typ
JAWA 350 typ 354/06.
|