JAWA
350 typ 634/01 - touhle
čtyřkovou třiapůlí začala v roce1973 nová éra, která nahradila
mladšího bratříčka JAWU 350 typ 633 BIZONA, od něhož získala motor,
který však prošel několika změnami. K těm nejvýznamnějším patří nový
klikový mechanizmus, který získal pro obě ojnice jehlová ložiska,
která jsou na dolních i horních okách. Tím se výrazně prodloužila
životnost klikového mechanismu spolu s dvojitým primárním řetězem,
díky němuž se změnil i spojkový koš s dvojitým osazením zubů pro
řetěz. To byla jediná změna na spojkovém koši, který už nebyl
ovládán automatem, pročež řazení probíhalo jen s vypnutou spojkovou
páčkou. Karterům byla odebrána oka na obou stranách karburátoru,
která sloužily k zavěšení motoru do rámu Bizona. Rám byl zcela nové
konstrukce, zhotovený z trubek s kruhovým průřezem. Na přední
teleskopické vidlici bylo usazeno na dvou ramínkách přední světlo v
černé masce, ve které byla umístěna i spínací skřínka a tachometr
malého průměru spolu s kontrolkami. Nádrž paliva byla uchycena
pomocí pryže pro odstranění nepříjemných rezonancí motoru. Vzadu je
nádrž uchycena na obou stranách pryžovými válečkami, které se
svírají po dotažení šroubku, který protíná střed válečku. Přední
část nádrže je uchycena pružinou. Po sejmutí této pružiny se celá
přední část nádrže nadzvedne, což má výhodu lepšího přístupu k
hlavám obou válců spolu s cívkami. Pod sedlem se nachází baterie se
sacím potrubím pro filtr sání, který je opařen papírovou vložkou,
jenž je ukryt v plastové nádobě, na které jsou uchycený schránky, v
levé schránce je ukryto nářadí. V pravé schránce je ukryta část
elektro výzbroje( relátko s usměrňovačem). Zadní kyvná vidlice byla
vybavena standardními tlumiči, které byly po čase vyměněné za
tlumiče s nastavitelnou tuhostí. Řídítka dostala nový tvar s
ovládáním světel a klaksonu na levé straně a přepínač směrovek na
straně pravé. Motocykl byl přizpůsoben pro připojení postranního
vozíku VEROLEX 560/03. Proto má rám standardně provedená upevňovací
oka pro montáž dvou zadních úchytů. Přední úchyty postranního vozíku
se upevní jednak na nejhořejší příčku spodních nosníků rámu, jednak
na přední záchyt motoru. JAWA 350 typ 634 se vyráběla 11 let, po
tuto dlouhou dobu přišlo několik verzí, které se lišily důmyslnými
zlepšováky nebo jen detaily. Po ní přišla v roce starší sestřička
JAWA 350 typ 638.
Vyráběly se modely:
634-4/01: Náběhová série s přední jednoklíčovou brzdou.
634-4/02: Sériová verze s dvouklíčovou brzdou.
634-4/03: Motocykl s tišším provedením motoru pro domácí trh.
634-01: Motocykl pro vývoz do Sovětského svazu (SSSR).
JAWA
350 typ 634/05
získala oproti svému předchůdci něco navíc. Byla to především nová
barva jawácké červeně, na jasnější odstín spolu s barvou byl změněný
přední blatník z černé barvy za chromový povrch. Přední část získala
nový tachometr s větším průměrem, který byl vsazen do samostatného
držáku, ve kterém byly umístěny čtyři kontrolky. Přední kolo získalo
výrazně účinnější dvou klíčovou brzdu . Pro přispění snadné
ovladatelnosti byla na řídítkách vyměněna klasická plynová rukojeť
za rukojeť rychlopalu, u kterého lze díky převlečené matici
regulovat zpětné vracení rukojeti.
JAWA
350 typ 634/06 je
motocykl vybavený oilmastrem, který obstarával již dobře známé
samostatné mazání motoru. To ulehčovalo ředění benzínu dobře známým
olejem M2t u benzínového stojanu. O vše se staralo oběhové čerpadlo
skryté pod levým krytem motoru, kde bylo napojeno přes drážku na
klikovou hřídel. Oběhové čerpadýlko nabíralo olej z nádržky
umístněné na levé straně pod sedlem, který hadičkami dodávalo přímo
do prostoru šoupátka karburátoru. To vše stvořilo životně důležitou
směs potřebnou pro každý dvotakt.
JAWA
350 typ 634-8 dostala zas
něco navíc. Byl to především přední padací rám (padák), na něm byly
uchyceny odrazky oranžové barvy.Vzadu po obou stranách pod sedlem se
nacházely mohutné držáky zhotovené z trubky s kruhovým průřezem
potažené chrómem. Mohutné držáky sloužily nejen pro snadnější
nandávaní motocyklu na stojánek a držení spolujezdce při příliš
rychlé jízdě, ale i pro snížení poškození při pádu.S tím souvisí
přední a zadní stupačky, které jsou sklopné pod úhlem 45 stupňů,
které zabraňují zranění nohou. Obě brzdy dostaly indikátor
opotřebení brzdného obložení, se kterým lze snadno bez jakékoliv
demontáže zjistit opotřebení brzdového obložení pomocí ručičky
umístěné na štítech obou brzd. Přední brzda dostala brzdový spínač
pro zadní stop lampu. Motor opět získal osvědčený mechanismus
(automat) pro samočinné vypínaní spojky. Převodovka dostala obrácené
uspořádání převodových stupňů, které začínají prvním stupněm
odspodu. Pohotovostní stojánek (policajt) byl další milou novinkou,
která přispěla pro lepší a snadné zaparkování.
JAWA
350 typ 634-7-02
model 81prošel nejvíce změnami za své čtyřkové éry. K
nejvýznamnějším změnám patřila palivová nádrž, mechanický otáčkoměr
spolu s novým levým deklem motoru, na který byl vně zabudován převod
pro otáčkoměr, ten byl napojen přes šnekový převod kliky. Otáčkoměr
spolu s tachometrem a s kontrolkami pro dobíjení, neutrál, hlavní
světlo a signalizaci směrovek dostaly nový vzhled. Přední
teleskopická vidlice získala nové prachovky, které chránili nosné
trubky proti nečistotám. Na řídítkách se poprvé představil nový
černý plastový přepínač spolu s novými řídítky a většími páčkami pro
spojku a přední brzdu. Nový přepínač sloužil k přepínání světel,
udání směru jízdy a měl tlačítko pro světelnou a akustickou
houkačku. U modelu 81 se změnil tvar plastového víčka ukazatele
směru z tvaru oválného na tvar válce s plochým předkem a se
žárovkami o výkonu 21 watu. Na pravé straně řídítek se změnil
rychlopal spolu s nouzovým vypínačem motoru, který je zapuštěn v
černém plastu. A nakonec to nejlepší, jsou to zcela nové chromové
výfuky válcovitého tvaru s tlumící vložkou, která tvoří několik řad
přepážek, utěsněné osinkovými kroužky, to vše zakončené chromovou
pokličkou.
JAWA 350 typ 634
model 82 už není na první pohled snadno patrná. Nový tvar dostala
palivová nádrž se zvětšeným obsahem na 17 litrů. Se změnou palivové
nádrže se změnily i pozice cívek. Nepatrnou změnu přineslo uchycení
motoru a úchyt stupaček. Zámek řízení byl modernizován pro lepší
zabezpečení proti neoprávněnému použití. Přední ramínka, na kterých
byl uchycený světlomet, byly též vylepšena o gumové kroužky.
Odrazky, které byly nejdůležitější součástí tohoto motocyklu, a bez
kterých by se nedalo jezdit, byly přemístěny od tohoto modelu z
předního padacího rámu na kluzáky přední teleskopické vidlice.
|