JAWA
500 Typ 15/00 motocykl
patřící do kategorie sériově nejrychlejím JAW. Sériově vyráběná
královská kubatura se vyráběla od roku 1952, kdy trh si ádal pro úzký
kruh sportovně zaloených zákazníků předevím kdysi známou sloku
národní bezpečnosti, která svými pětistovkami honila po silnicích
nepoctivé lidi. Motocykl na svou dobu byl jak má být, svým čtyřtaktním
dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o obsahu, jak jinak ne 488 cmm
vzbuzoval svým burácením respekt.
Konstrukce rámu
byla převzata jen z mírnými změnami od známého světově uznávaného Péráka
jemu byla konstrukce zesílená a upravená pro dodatečnou montá saidcary
Verolex Typ561. Přední teleskopická vidlice pocházela u prototypu z
péráka se svými manety chránící dolní kluzáky předních teleskopických
vidlicí. Pro sériovou výrobu byla pouitá přední teleskopická vidlice
ji známe kývačky spolu se svým předním světlometem obohaceným
kontrolkami pro mazání motoru a zapnutého klíčku v zapalování. Řídítka
motocyklu byla podle jízdy opatřená ručně nastavitelným ovládáním
tuhostí pro citlivějí řízení. Palivová nádr byla stejného tvaru spolu
s jedno sedlem pocházejícího od Péráka, avak palivová nádr získala
větí obsah z 13 na 16 litrů spolu s bočními nákolenicemi, sedlo získalo
o jednu vinutou pruinu navíc. Pod sedlem se nacházela nádr na 4,5
litru oleje, z které odebíralo olejové třícestné samočinné čerpadlo. V
olejové nádrce byl zabudován filtr sání, který spojoval karburátor
pryovou spojkou. Zadní kolo bylo odpruené standardní pruící jednotkou
od Péráků, jen se změnou tuhostí vnitřních vinutých pruin. To ve bylo
postavené na devatenácti palcových kolech s jednostejnými bubny,
opírající na jednoramenným výklopným stojánkem nebo na standardním
dvouramenným stojánkem s větí roztečí. To nejlepí na tomto legendárním
motocyklu byl zajisté čtyřtaktní motor vzduchem chlazený dvouválec OHC o
objemu 488cmm s rozvodovým pohonem vačky pomocí válečkového řetězu
urytého mezi válci to bylo jen u prototypu. Pro sníenou ivotnost byla
nahrazen pro sériovou výrobu svislou hřídelí nekovým soukolím. Motor
byl ovládán čtyřstupňovou převodovkou se spojkou v olejové lázni. O
výrobu energie se staralo ze začátku magneto dynamo značky LUCAS, které
brzy bylo nahrazeno dynamo akumulátorovým zapalováním značky PAL s
výkonem 60W.
JAWA
500 typ 15-01 byl zas o
něco lepí, dostal nový přepracovaní ventilový rozvod s kuelíkovým
ozubením typu CLEASONN
JAWA 500 typ15/02
v roce 1953 přiel s přepracovaným motorem obohacen vyím výkonem a to
28 splaenými koňmi oproti svému předchůdci 15-01 který, měl 26 koni.
Dalí zlepením bylo dvou sedlo určené pro milovníky rychle jízdy ve
dvou.
V roce 1955 přichází zdokonalený brzdový mechanizmus v podobě celo
nábojových středu kol o průměru 20 cm s nimi se tento
nejrychlejí sériově vyráběný dravec se dal ubrzdit
Za svou historii v Libeňské provozovně bylo vyrobeno do roku 1957 okolo
sedmi tisíc kusu těchto nejrychlejích sériových dravců na dvou kolech.
I za cenu připraveného plně funkčního prototypu ukrytého v rámu kývačky
|