Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00001 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Jawa 500 typ 15

  [Historie]     [Typ 15 starsí]    [Typ 15 novej]     [Schéma - Staré schéma]    [Schéma - Nové schéma]     [Katalog - 15]     [Návod - Vydáno 1957]


JAWA 500 Typ 15/00 motocykl patřící do kategorie sériově nejrychlejším JAW. Sériově vyráběná královská kubatura se vyráběla od roku 1952, kdy trh si žádal pro úzký kruh sportovně založených zákazníků především kdysi známou složku národní bezpečnosti, která svými pětistovkami honila po silnicích nepoctivé lidi. Motocykl na svou dobu byl jak má být, svým čtyřtaktním dvouválcovým vzduchem chlazeným motorem o obsahu, jak jinak než 488 cmm vzbuzoval svým burácením respekt.

Konstrukce rámu byla převzata jen z mírnými změnami od známého světově uznávaného Péráka jemuž byla konstrukce zesílená a upravená pro dodatečnou montហsaidcary Verolex Typ561. Přední teleskopická vidlice pocházela u prototypu z péráka se svými manžety chránící dolní kluzáky předních teleskopických vidlicí. Pro sériovou výrobu byla použitá přední teleskopická vidlice již známe kývačky spolu se svým předním světlometem obohaceným kontrolkami pro mazání motoru a zapnutého klíčku v zapalování. Řídítka motocyklu byla podle jízdy opatřená ručně nastavitelným ovládáním tuhostí pro citlivější řízení. Palivová nádrž byla stejného tvaru spolu s jedno sedlem pocházejícího od Péráka, avšak palivová nádrž získala větší obsah z 13 na 16 litrů spolu s bočními nákolenicemi, sedlo získalo o jednu vinutou pružinu navíc. Pod sedlem se nacházela nádrž na 4,5 litru oleje, z které odebíralo olejové třícestné samočinné čerpadlo. V olejové nádržce byl zabudován filtr sání, který spojoval karburátor pryžovou spojkou. Zadní kolo bylo odpružené standardní pružící jednotkou od Péráků, jen se změnou tuhostí vnitřních vinutých pružin. To vše bylo postavené na devatenácti palcových kolech s jednostejnými bubny, opírající na jednoramenným výklopným stojánkem nebo na standardním dvouramenným stojánkem s větší roztečí. To nejlepší na tomto legendárním motocyklu byl zajisté čtyřtaktní motor vzduchem chlazený dvouválec OHC o objemu 488cmm s rozvodovým pohonem vačky pomocí válečkového řetězu urytého mezi válci to bylo jen u prototypu. Pro sníženou životnost byla nahrazen pro sériovou výrobu svislou hřídelí šnekovým soukolím. Motor byl ovládán čtyřstupňovou převodovkou se spojkou v olejové lázni. O výrobu energie se staralo ze začátku magneto dynamo značky LUCAS, které brzy bylo nahrazeno dynamo akumulátorovým zapalováním značky PAL s výkonem 60W.


JAWA 500 typ 15-01 byl zas o něco lepší, dostal nový přepracovaní ventilový rozvod s kuželíkovým ozubením typu CLEASONN 

JAWA 500 typ15/02 v roce 1953 přišel s přepracovaným motorem obohacen vyšším výkonem a to 28 splašenými koňmi oproti svému předchůdci 15-01 který, měl 26 koni. Další zlepšením bylo dvou sedlo určené pro milovníky rychle jízdy ve dvou. V roce 1955 přichází zdokonalený brzdový mechanizmus v podobě celo nábojových středu kol o průměru 20 cm s nimiž se tento nejrychlejší sériově vyráběný dravec se dal ubrzdit
Za svou historii v Libeňské provozovně bylo vyrobeno do roku 1957 okolo sedmi tisíc kusu těchto nejrychlejších sériových dravců na dvou kolech. I za cenu připraveného plně funkčního prototypu ukrytého v rámu kývačky

 

 

 


 
Vygenerováno: 15:19:42 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17