JAWA
50 Typ 23 MUSTANG se stal v
roce 1969 nejostřejší verzí Pionýra. Po Pionýru 21 přihází úplně
nově přepracovaný motocykl podobající se divokému HŘEBCI na dvou
kolech se širokými řídítky. Je šestým typem a posledním motocyklem v
legendárním taženi Pionýra na Slovensku v Povážské Bystrici. Mustang
od svého předchůdce převzal základní rys rámu, motoru, přední a
zadní vidlice, kol s řetězovým převodem. Přesto z něho vznikl nový
motocykl pro volnou jízdu. Zasloužila se o to především nádrž, která
je identická jen pro Mustanga. Vznikla u firmy Italjet pocházející z
Itálie, kam jsme vyváželi motory z Pionýrů, které se tam licenčně
montovaly na Italské motocykly. Na oplátku jsme dostali nádrž na
našeho Mustanga. Rám převzatý od předchůdce Pionýra 21 byl doplněn o
nosník sedla, pod kterým byl ukryt. Dalším originálním dílem byla
šestilitrová podélná nádrž a schránka na nářadí, u které byl držák
hustilky. Přední vidlice měla zcela novou zakulacenou výkyvnou masku
světla, v níž byl ukryt tachometr a přepínač. Motocykl měl jak vzadu
tak vpředu kruhové mělké blatníky s odlišností u předního blatníku,
který měl u novější verzí přinýtovaný držák. Starší verze blatníku
pak měla protáhlý držák vedoucí přes blatník. Karburátor zůstal nezměněn, pouze byl
spojen pomocí manžety s filtrem, který byl schován pod nádrží.
Zbytek motoru zůstal nezměněn. Dle výkonu alternátoru a tím i
odlišné elektroinstalace se vyráběly dvě verze Mustangů. První
označovaná jako typ 23 měla výkon alternátoru 20W, což představovalo
15W pro přední a 5W pro zadní světlo, a druhá verze označená 23 A
měla alternátor o výkonu 30W, který byl rozdělen v poměru 25W ku 5W
ve prospěch předního světla. MUSTANG se prodával v roce 1972 za
4.090 korun československých. V roce 1982 byla éra Pionýrů ukončena.
Vygenerováno: 15:34:40 21.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17