JAWA
50 Typ 550 se v roce 1955 stal prvním sériově vyráběným motocyklem
neboli mopedem o obsahu 50 ccm v naší historii. Na to, že to bylo
napoprvé, se tento výtečný motocykl přezdívaný PAŘEZ, díky svému sedlu
jakoby trčícímu na mezi, povedl. Jeho historie začala v JAWĚ v závodě 9.
května, kde vznikla základní myšlenka podoby tohoto výtečného motocyklu.
První verze byla opatřená šlapkami, které však byly vzápětí vyměněny za
řadící a startovací páku. Po pečlivé přípravě, kdy byla JAWA 550 hotova
a připravena pro sériovou výrobu, bylo rozhodnuto tehdejšími státními
orgány a ministerstvem průmyslu převést výrobu do závodu Klementa
Gottwalda v Povážské Bystrci na Slovensku, kde do roku 1951 byli
vyráběny slavné MANETY 90. Důvod byl zřejmý - rozmístnit rovnoměrně
výrobu motocyklů na obě poloviny československé republiky. Tím se otvírá
v historii JAWY velké třicetileté slovenské tažení PIONÝRŮ, které se
zrodilo v Povážské Bystrici. Zde přišla na svět celá řada pionýrů
počínajících od typu 550, 555, 05, 20, 21 až do typ 23 Mustang, který v
roce 1982 ukončil tuto dlouhou etapu Pionýrů. Konstrukce rámu se
skládala z kolébkového rámu, ve kterém byl zavěšen zespod vzduchem
chlazený dvoudobý motor s vratným vyplachováním. Motor měl svůj ležatý
válec s litinovým žebrováním, hlava válce byla vyrobená z hliníku.
Karburátor se montoval na levou stranu spolu s odkapávací miskou.
Karburátor byl opatřen hliníkovým otočným tělesem, kterým se redukovalo
sáni dle potřeby. Pro přeplavování karburátoru sloužilo táhlo vyvedené
přes kapotáž, za které stačilo zatáhnout a karburátor se přeplavil.
Tento karburátor se velice dobře osvědčil při spotřebě benzinu, avšak
měl jednu skrytou vadu, často se zanášel nečistotami. A tak ke konci
výroby byl nahrazen jiným karburátorem montovaným na pravé straně s
přeplavovacím kolíčkem vyvedením přes kapotáž a s filtrem opatřeným
zobáčkem pro otevírání. To vše bylo ukryté pod šasi, které se dalo
vepředu nad válcem otevřít na obě strany, kde byl přístup ke karburátoru
a zapalovací cívce. Převodovka motoru se skládala ze třech rychlostních
stupňů se dvěma neutrály. V olejové lázni se nacházela jedna spojková
lamela, která měla ze začátku vnitřní průměr usazený v ložisku, které
bylo později nahrazeno mosazným středem. O přívod napětí se staralo
magneto, které dodávalo energii pro přední a zadní světlo tlumené
světelnou tlumivkou ukrytou v přední masce světla. O napájení klaksonu
se starala ze začátku baterie v podobě dvou plochých článku. Později již
bylo magneto přizpůsobené pro zásobováni i klaksonu, který tak již
nemusel být napájen přes baterie. magneto spolu se sekundárním převodem
bylo zakryto hliníkovým deklem, ve kterém byl zabudován přítlačný
mechanismus spojky. Pod motorem byl veden výfuk, který byl přišroubován
zespoda válce a protažen až na konec motoru, kde je plechový zobáček, do
kterého je uchycen stojánek v pohotovostní pozici. Přední vidlice byla
teleskopická, uložená v silonových pouzdrech a chráněná gumovými
manžety. Přední světlo bylo uloženo v dvoudílné plechové masce se
spínací skřínkou, ve které nebyl zabudován tachometr, ten byl montován
až na následníka s typovým označením 555. Zadní vidlice byla odpružena
jednou vinutou pružinou schovanou pod sedlem. Po odklopení sedla se zde
nacházela schránka na nářadí, hustilku a baterii. Kola byla o rozměrech
16/2,5 palců s jednostrannými náboji a jednoduchými bubnovými brzdami.
Jawa 550 se během své výroby zdokonalovala, a tak po dobu výroby měla
odlišné některé detaily. Patřili mezi ně vyražené proužky v plechu,
které se nacházely na zadní části šasi mezi sedlem a motorem, palivová
nádrž se zpočátku montovala bez prolisu značky JAWA, nýbrž logo bylo jen
namalované. Řidítka byla zpočátku montována v podobě klasické vlaštovky,
po níž přišla klasická řidítka rovná s mírným obloukem. Dalším detailem
je držadlo za sedlem pro lepší nandávání motocyklu na stojánek.
Tento Pionýr patřící do kategorie vlasteneckých pokladů se prodával v
roce 1955 za 2.700 korun československých. JAWA 50 Typ 550 se vyráběl v
provedení STANDART A DELUX, jehož výroba skončila v roce 1958, kdy ho
nahradil JAWA 50 typ 555. |