JAWA 50 Typ 551
JAWETA STANDART. Tento stroj se
dvěma
šlapkami
a dvoutaktním hrčením se nazýval JAWETKA, jehož výroba započala v roce
1959 po boku modelu STADION S-11, který přišel na svět o něco dříve. Oba
se po dobu své výroby společně doplňovali v jednotlivých dílech, které
se montovaly do obou mopedů, např. díly do motoru, magneto, řetězový
převod, přední tlumící raménka, řadící mechanismus, kola, brzdy. Krásné
a důmyslné JAWETKY byly vyráběny v závodech 9. května v Praze-Nuslích.
Motory se pro JAWETKY vyráběly v Českých Budějovicích, kde se vyráběli i
motory pro STADION, s nimiž měli
většinu dílů shodných. Základním rysem JAWETKY byl jednoduchý rám, který
byl sestaven ze dvou vylisovaných plechů levé a pravé strany. Ty byly k
sobě nalisovány a po celém obvodu svařeny. V útrobách rámu byla ukryta
palivová nádrž, která byla vsunuta zespodu rámu a přichycena dvěma
šrouby. Hrdlo palivové nádrže bylo zašroubováno vnitřním závitem do
nádrže. V tomto důmyslném rámu byla umístěna schránka na nářadí
nacházející se na pravé straně rámu pod sedlem. Vše tlumily přední
tlumiče, které se skládaly ze dvou krátkých kyvných ramínek tlumících
dvěma vinutými pružinami. Ty hlídají na obou stranách vně vinutých
pružin vložené gumové válečky pro snížení dorazu obou kyvných ramínek.
Přední vidlice byla opatřena hliníkovým pláštěm pro přední světlo
ovládané přepínačem světel umístěným na pravé straně. Zadní pérování
obstarávala větší vinutá pružina s gumovým dorazem, která měla jeden
konec uchycen pod sedlem a druhý přímo na kyvné vidlici. Zadní kyvná
vidlice v podobě kyvného ramena je upevněna čepem, který protíná oba
kartery motoru. Vše poháněl dvoutaktní motor s ležatým válcem a
hliníkovým žebráváním. Hlava válce byla opatřená pro zhasínání motoru a
pro snadné startováni dekompresorem, který byl ovládán na levé straně
řídítek. Karburátor spolu s vaničkou byl vložen do zadní části pod
nádrží. Filtr sání byl vložen ještě víc do zadní časti nad motorem a byl
s ním spojen gumovým kolínkem, který vyžadoval pro nasazení šikovné
ruce. K válci bylo přichyceno jedním šroubem kolínko výfuku, na nějž byl
napojen výfuk ve tvaru doutníku. Spojka tvořená dvěma lamelami byla
ponořená v oleji a přímo uchycená na klikovém ustrojí. Byla převáděna
svým primárním převodem pomocí ozubeného kola se šikmými zuby na
převodovku. Převodovka se skládala ze dvou převodových rychlostí a z
jednoho neutrálu a je ovládána přímo na levé straně řídítek otáčením
rukojeti.
Dopředu byl zařazen první převodový stupeň, uprostřed by zařazen neutrál
a dozadu druhý převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se ovládala
vymáčknutím spojkové páčky, která měla v sobě zalisovaný plíšek
zapadávající do drážek v řídítkách. Tak, aby se docílilo přesného
řazení, byl na lanovodu uprostřed štelovací šroub, kterým se centrovala
pozici řadiče motoru. Převodovka byla opatřená mechanizmem pro šlapaní,
se kterým se dalo při vymáčknutí spojky šlapat stejným způsobem jako na
kole s tím, že si lze vybrat první či druhý převodový stupeň podle
terénu. Ráfky o rozměru 23 palců byly ze začátku z hliníku, avšak po
krátké době se začaly vyrábět klasicky z oceli. Napětí dodávalo malé
setrvačníkové magneto o výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek.
První byla menší a napájela přední a zadní světlo s klaksonem. Druhá,
větší cívka, sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač, který
udával jiskru, jež vycházela přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Další
užitečnou pomůckou byl chcípák, který sloužil na zastavení motoru nebo
pro lehčí start. JAWETA Standart se vyráběla ve dvou provedeních, Luxus
a De luxe, která měla navíc chrániče nohou. Jawetka se dodávala
nejčastěji v barvách Jawácká červeň, zelená a modrá kladívková. JAWETA
standart se prodávala v roce 1965 za 1.500 korun československých.
JAWETA Standart byla v roce 1960 rozšířena o JAWETU Sport, u které byl
pozměněn výfuk, nádrž a řídítka. |