JAWA 50 typ 551/02
JAWETA SPORT byl od roku 1960 dalším
povedeným
mopedem od JAWY, který měl sportovnější švih a od své starší
sestřičky JAWETY STANDART se lišila především větší nádrží, se
kterou JAWETKA dosahovala větší dojezd. Spolu s doutníkovým výfukem
a s rovnými řídítky opatřenými větrným štítkem to vše přispělo ke
sportovnější podobě JAWETY SPORT. Nové bylo u typu Sport oproti
modelu Standart pohodlnější sedlo přichycené napevno k nosiči. Tím
nejdůležitějším byl motor, který měl zvýšený výkon z 1,1 kW na 1,4
kW. JAWETA Sport se vyráběla v závodech 9.května v Praze-Nuslích.
Motory se vyráběly pro oba typy JAWET v Českých Budějovicích, kde se
vyráběly motory STADION, s nimiž měli většinu dílů stejných.
Základním rysem JAWETY byl jednoduchý rám, který byl sestaven ze
dvou vylisovaných plechů levé a pravé strany. Ty byly k sobě
nalisované a po celém odvodu svařené. Rám byl stavěn na užitečnou
nosnost 100 kg . V útrobách rámu byla u typu Standart ukrytá nádrž,
která byla u verze Sport vyňata a nahrazena podlouhlou nádrží na
palivo, která byla přichycena na dvou hliníkových stojáncích. V
tomto důmyslně vytvořeném rámu byla umístěna schránka pro nářadí
nacházející se na pravé straně pod sedlem. Vše tlumily přední
tlumiče, které se skládaly ze dvou krátkých kyvných ramínek
tlumících dvěma vinutými pružinami. Ty hlídají na obou stranách vně
vinutých pružin vložené gumové válečky pro snížení dorazu obou
kyvných ramínek. Přední vidlice byla opatřena hliníkovým pláštěm pro
přední světlo ovládané přepínačem světel umístěným na pravé straně.
Od JAWY 50 typu 550 byla převzatá spínací skřínka spolu s
tachometrem, který byl napojen na přední kolo. Zadní pérovaní
obstarávala větší vinutá pružina s gumovým dorazem. Zadní kyvná
vidlice v podobě ramena protínala svým čepem oba konce motorových
karterů, ve kterých je zajištěna zespodu šroubem. Vše poháněl
dvoutaktní motor s ležatým válcem a hliníkovým žebráváním. Hlava
válce byla opatřená pro zhasínání motoru a pro snadné startováni
dekompresorem, který byl ovládán na levé straně řídítek. Karburátor
spolu s vaničkou byl vložen do zadní části pod nádrží. Karburátor
dostal u Sportu větší difuzér a trysku, podoba jinak zůstala
naprosto stejná. Filtr sání byl vložen ještě víc do zadní časti nad
motorem a byl s ním spojen gumovým kolínkem, který vyžadoval pro
nasazení šikovné ruce. K válci bylo přichyceno jedním šroubem
kolínko výfuku, na nějž byl napojen výfuk ve tvaru doutníku. Spojka
tvořená dvěma lamelami byla ponořená v oleji a přímo uchycená na
klikovém ustrojí. Byla převáděna svým primárním převodem pomocí
ozubeného kola se šikmými zuby na převodovku. Převodovka se skládala
ze dvou převodových rychlostí a z jednoho neutrálu
a
je ovládána přímo na levé straně řídítek otáčením rukojeti. Dopředu
byl zařazen první převodový stupeň, uprostřed by zařazen neutrál a
dozadu druhý převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se
ovládala vymáčknutím spojkové páčky, která měla v sobě zalisovaný
plíšek zapadávající do drážek v řídítkách. Tak, aby se docílilo
přesného řazení, byl na lanovodu uprostřed štelovací šroub, kterým
se centrovala pozici řadiče motoru. Převodovka byla opatřená
mechanizmem pro šlapaní, se kterým se dalo při vymáčknutí spojky
šlapat stejným způsobem jako na kole s tím, že si lze vybrat první
či druhý převodový stupeň podle terénu. Ráfky o rozměru 23 palců
byly ze začátku z hliníku, avšak po krátké době se začaly vyrábět
klasicky z oceli. Napětí dodávalo malé setrvačníkové magneto o
výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek. První byla menší a
napájela přední a zadní světlo s klaksonem. Druhá, větší cívka,
sloužila k zapalování a byla napojena na přerušovač, který udával
jiskru, jež vycházela přímo z kabelu od cívky ke svíčce. Další
užitečnou pomůckou byl chcípák, který sloužil na zastavení motoru
nebo pro lehčí start. JAWETA Sport se vyráběla ve dvou provedeních,
Luxus a De luxe v nejčastějších barvách ,,jawácká červeň a zelená a
modrá kladívková. Jaweta 551/02 ukončila svojí historii v roce 1985. |