JAWA
90 Typ 36 ROADSTER se od
roku 1967 stala legendou mezi sériově vyráběnými motocykly s
vysokootáčkovým motorem, která pocházela po boku Pionýra z
Povážských strojíren, kde vznikla celá řada povedených motocyklů od
JAWY. Hned od počátku patřil tento výtečný motocykl ke klenotům
československých sériově vyráběných motocyklů. Zasloužila se o to
zcela nová konstrukce vysokootáčkového motoru, který svými
vlastnostmi proměnil tento motocykl v motorovou pilu na dvou kolech
s pětistupňovou převodovkou v kombinaci s vodorovným karburátorem
ovládaným šoupátkem přímo na klice. Právě proto to byl tak
fantastický stroj výjimečný ve svém obsahu. JAWA 90 se vyráběla ve
dvou verzích. Verze ROADSTER byla stvořena pro asfalt a verze Cross
pro terén. Od ROADSTERA se Coss lišil svým výfukem s plechovým
chráničem vedeným horem k sedlu a řídítky s hrazdičkou
Dvoutaktní vzduchem chlazený motor byl spojen s pětirychlostní
převodovkou se spojkou v olejové lázni. Pro lepší chlazení byl válec
motoru spolu s hlavou byl opatřen hliníkovým žebrováním. Pro snadnou
kontrolu oleje v převodovce byla důmyslně ukryta na pravé straně
motoru měrka oleje. Primární převod motoru byl převáděn pomocí šikmo
osazených zubů mezi košem a primárním kolečkem na klice. Ze začátku
výroby se montovaly karburátory značky Dell Orto typ UB S 20, po
němž se vzápětí začal montovat náš karburátor značky JIKOV.
Karburátor byl na pravé straně spojen gumovou manžetou s přívěrou
pro lepší starty za studena. Byl přichycen na přírubě, která
sloužila též jako držák cívek zapalování. Pod tímto držákem se
ukrývalo závratně důležité šoupátko určující, kdy se má dostat
palivo do válce. To vše bylo ukryto pod deklem motoru, ve kterém byl
přítlačný mechanismus spojky. Na deklu byl přichycen náhon
tachometru převáděný z řetězového kola. Na levé straně motoru se
nacházelo zapalování v podobě kondenzátoru a přerušovače ukryté pod
plastovým víčkem. Síla motoru byla převáděna řetězem v gumových
manžetách na 18 palcová kola, která měla své náboje spolu s brzdami
zděděné od Pionýra. Přední teleskopické vidlice se montovaly ze
začátku s menšími vidlicemi, které byly do úrovně dolního držáku
nosných trubek. Novější verze měla již do standardní úrovně k
hornímu držáku nosných trubek. Na předních teleskopických tlumičích
byla připevněna maska, která se pak po úpravě otvoru pro kulatý
tachometr montovala na Mustanga. Pod
přední maskou byl klakson, který měl stejný tvar jako u Pionýra, jen
byl na 12V. Řídítka byla opatřena na levé straně přepínačem světel
ve tvaru kruhového prstence, stejně jako tomu bylo u skútrů Manet a
Tatra. Palivová nádrž byla o obsahu 11 litru a byla opatřená po
obou stranách nákolenicemi. Sedlo bylo důmyslně konstruováno. Po
odemknutí se pod ním ukrýval velký prostor pro nejrůznější nářadí či
drobné součástky. Zadní vidlice byla tlumena dvojicí svislých
tlumičů, které byly shodné s kývačkami. Nad zadním světlem byl u
verze Roadster umístěn nosič. Blatníky se podobaly těm u motocyklu
Mustang. Nakonec to nejoriginálnější. Jde o spínací skříňku, která
byla vyrobena s tištěnými spoji na desce. Nacházela se na pravé straně
spolu se vzduchovým filtrem. Na levé straně se nacházel
zámek spínací skřínky, s níž byl spojen středovou tyčkou.
Těchto nejvýkonnějších motocyklů z Povážských strojíren Roadster a
Cross bylo celkem vyrobených 42 tisíc kusů. První série devadesátky
se prodávaly za 4.800 korun, v roce 1969 od výrobního čísla 014696
pak za 5.600 korun, a nakonec se tento motocykl prodával od roku
1972 za neuvěřitelných 3.600 korun československých.
JAWA 90 ROADSTAR měla bohužel příliš krátkou historii na svou
převratnou konstrukci motoru. V roce 1973 byla výroba těchto
motorových pil z Povážských strojírnách ukončena. |