MANET
100 Typ 01
odstartoval svou skútrovou kariéru v roce 1958 na Slovensku v
Povážské Bystrici. Byl to druhý a poslední výrobce skútru u nás v
Československu. Konkurencí jí byl od roku 1957 skútr ČEZETA 501 o
obsahu 175 cmm, který byl znám svým předním čumákem, ve kterém byla
umístěna palivová nádrž. Zato skútr Manet měl palivovou nádrž
umístněnou v zadní části skútru pod sedlem. Celou zadní část tvořil
blatník který se po odšroubování a odpojení elektrické koncovky
spojující zadní světla a blinkry, zvedla a pod ní se schovává to
nejcennější. Dvoutaktní Motor s nuceným chlazením, který byl zcela
nové konstrukce, opatřen dynamo startérem, na kterém byla po celém
obvodě přichycená příční žebra a ty se staraly o funkci větráku. Na
ventilátor byl napojen plechový plášť válce a hlavy které měl za
úkol rozptýlit rovnoměrně čerstvý vzduch po celém válci . Plášť
válce a hlavy sloužil jako nosník pro přichycení zapalovací cívky
spolu s kondenzátorem. Karburátor byl opatřen pro lepší studený
start sytičem, ten se ovládal pomocí táhla pod řídítky. Karburátor
byl napojen na plechový vzduchový tlumič sání opatřen drátěnkou,
přes kterou byl vzduch filtrován. Motor měl čtyřstupňovou
převodovkou opatřenou primárním převodem spojenou kliku a
spojkového koše pomocí Duplex řetězu. Spojkový koš byl vylepšen o
středové jehlové ložisko to nahradilo klasickou ocelovou čep. Spojka
byla ovládaná pomocí mechanismu, který je umístěn na levém deklu
motoru. Na pravém deklu dynama, který je součást ventilátoru se
nachází víčko pod kterým je ukryt přerušovač zapalování. Obě strany
jsou snadno přístupné pro seřízení předstihu, karburátoru a spojky.
Jen stáčí vsunout kliček od bošáku do dvířek levé nebo pravé strany
zadní kapotáže. S motorem souvisí 12 Voltová elektro instalace která
byla druhou lahůdkou tohoto stroje. Ta byla rozdělená do čtyř okruhu
které byly samostatně jištěny porcelánovými pojistky, ty se
nacházely po odundáni krytu pod řídítky. U pojistek se nacházel
přerušovač blinkru a spínací relé spolu s odporem. Pod touto
elektrickou skříni se nacházely dva 6 voltové akumulátory, které se
staraly o spuštění motoru pomocí startéru, který současně slouží
jako dynamo. K ovládaní elektro výzbroje slouží otočné přepínače na
řidítkách pro světla, blinkry a elektrickou houkačkou. Řídítka byla
z hliníkového odlitku a opatřeny drážkami na který byl připevněn
plexi štít. No a to vše je postaveno na čtrnácti palcových
pneumatikách oproti svému konkurentovi ČEZETĚ 501-502, která jezdil
ještě na menších kolech o rozměru dvanácti palců. Pro zaparkování se
dal použít stojánek dvouramenný anebo jednoramenný(policajt) který
byl součást každého MANETA. Přední kolo je pruženo centrální jednou
vinutou pružinou s kapalinovým tlumičem. Zadní kolo získalo dvě
vinuté pružiny s jedním kapalinovým tlumičem. MANET 100 typ 01 byl
vzápětí zdokonalován o MANETA 100 typ 01/A který, dostal zvýšené
plexi o 9 cm. Motor byl zdokonalen o spojkový koš který, byl upraven
ze tří lamel na čtyři korkové lamely. MANET 100 typ 01/B již měl
zdokonalený rám v podobě zvětšeného průměru hlavní nosné trubky z 45
na 55mm. Přední a zadní teleskopická vidlice měla dříve uložené v
bronzových pouzdrech, od tohoto typu 01/B již byly uloženy v
gumových pouzdrech. První skútr ze Slovenska MANET 100 typ 01/B se
prodával v roce 1965 za 4.800 korun československých. V roce 1964
byl nahrazen mezitypem MANETE 125 typ 03. |