Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00001 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Manet 125 typ 03

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Máňa]     [Katalog - Máňa]     [Návod - Vydáno 1964]


MANET 125 Typ S-125/03 byl v roce 1964 novým přírůstkem mezi skútry ze SLOVENSKA. Stal se druhým skútrem po boku MANETA o obsahu 100 ccm. Jeho základní změnou oproti bratříčkovi MANETU 100 byl, jak napovídá typové označení motor, který dostal větší kubaturu. Zasloužilo se o to vrtání válce, které bylo zvětšeno o šest milimetrů. MANET 100 a 125 byly naprosto stejné motocykly, ale přesto se daly odlišit v jednom důležitém detailu. Byl to výfuk, který se u 125 přestěhoval z levé na pravou stranu (obrázek ukazuje MANETA 100). Dvoutaktní motor nové konstrukce s nuceným chlazením byl opatřen dynamo startérem, na kterém byla po celém obvodě přichycena příčná žebra zajišťující funkci větráku. Na ventilátor byl napojen plechový plášť válce a hlavy, na kterých bylo hliníkové žebrování pro lepší chlazení. Plášť válce a hlavy sloužil jako nosník pro přichycení zapalovací cívky spolu s kondenzátorem. Karburátor byl opatřen pro studený start sytičem, ten se ovládal pomocí táhla pod řídítky. Karburátor byl napojen na plechový vzduchový tlumič sání opatřený drátěnkou, přes kterou byl vzduch filtrován. Motor měl čtyřstupňovou převodovku opatřenou primárním převodem, který spojoval kliku a spojkový koš pomocí Duplex řetězu. Spojkový koš byl vylepšen o středové jehlové ložisko, které nahradilo klasický ocelový čep. Spojka byla ovládána pomocí mechanismu, který byl umístěn na levém deklu motoru. Na pravém deklu dynama, který byl součástí ventilátoru, se nacházelo víčko, pod kterým byl ukryt přerušovač zapalování. Obě strany byly pro seřízení předstihu, karburátoru a spojky snadno přístupné po odklopení dvířek v zadním blatníku. Pro usnadnění přístupu k celému motoru se odepnula na jeho pravé straně elektrická zástrčka sloužící ke spojení se zadními blinkry a světlem a odšroubovali se spodní šrouby spolu s nosičem. Pak stačilo nadzvednou zadní blatník spojený s osmilitrovou nádrží a motor se dal díky výbornému přístupu z obou stran obsluhovat. S motorem souvisí dvanácti voltová elektroinstalace, která byla druhou lahůdkou tohoto stroje. Byla rozdělena do čtyř okruhů, které byly samostatně jištěné porcelánovými pojistkami, které se nacházely pod krytem umístěným pod řídítky. U pojistek se nacházel přerušovač blinkru a spínacího relé spolu s odporem. Pod touto elektrickou skříní se nacházely dva šestivoltové akumulátory, které se staraly o spuštění startéru současně sloužícího jako dynamo. K ovládání elektrovýzbroje sloužily otočné přepínače na řídítkách určené pro světla, blinkry a elektrickou houkačku. Řídítka byla z hliníkového odlitku, opatřena drážkami, na kterém byl připevněn štít z plexiskla. Vše bylo postaveno na čtrnácti palcových pneumatikách oproti svému konkurentovi ČEZETĚ 501-502, která jezdila na dvanácti palcových kolech. Přední kolo bylo odpruženo jednou centrální vinutou pružinou spolu s kapalinovým tlumičem. Zadní kolo získalo dvě vinuté pružiny s jedním kapalinovým tlumičem. Pro zaparkování se dal použít dvouramenný anebo jednoramenný (policajt) stojánek, který byl součástí každého MANETA. Každý MANET byl též vybaven plexisklovým štítem pro nepřízeň počasí.

Skútr MANET se prodával v roce 1965 za 5.900 korun československých a vyráběl se do roku 1967.

 

 

   

 

 

 

 

 

Po čase byl upraven v podobě prototypu, který dostal nový kabát, ale bohužel se již nedočkal sériové výroby.
 

 


 
Vygenerováno: 9:21:09 23.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17