MANET
M-90
se vyráběl od roku 1946 v
národním podniku Povážská Bystrica. Jeho dlouhá a pečlivá historie
začala ve Zbrojovce Brno, kde vznikala celá řada prototypů, z níž
vznikl výjimečný motocykl s celou řadou konstrukčních novinek.
Výrobu tohoto unikátu svěřila Zbrojovka své pobočce v Povážské
Bystrici, která se ještě v tomtéž roce osamostatnila pod novým
názvem Povážské strojírny.
Tímto začalo velké slovenské tažení ve výrobě motocyklů. První
sériově vyráběným motocyklem z Povážské Bystrice se stal právě MANET
90. Název tohoto motocyklu vznikl podle názvu hory MANÍM, která se
tyčila nad Povážskou Bystrici. Tím přišel na svět nový motocykl,
který měl něco, co dosud neměla žádná československá sériově
vyráběná motorka. Byl to motor, který proslavil MANETA 90 svými
dvěma písty vedené v jednom válci s jedním klikovým mechanismem.
Konstrukce tohoto motoru byla postavená na dvou pístovém systému
dvoudobého motoru, řešená tak, že pracovní válec byl rozdělen na dvě
vrtání se dvěma písty svisle za sebou, přičemž spalovací prostor pro
oba písty měl jednu společnou svíčku. Písty byly připojeny rozdílnou
ojnicí na společný čep klikové hřídele, takže se při otáčení jeden
píst předbíhal či zpožďoval za druhým. Tím se dosáhlo vhodného
časování otvírání kanálů sání, výfuku a přefuku. Motor byl spojen s
převodovkou se třemi rychlostními stupni a spojkou ponořenou v
olejové lázní. Primární ozubené kolečko převádělo svou sílu na
spojkový koš pomocí šikmo uložených zubů, které nahrazují
dobře známý primární řetěz. To vše řídilo magneto, ve kterém byla
zabudována nejen světelná cívka, ale i též zapalovací cívka vyvedena
zapalovacím kabelem přímo ke svíčce. Přední vidlice byla opatřena
teleskopickými tlumiči s předním světlem spolu s tachometrem a
přepínačem. Schránka pro nářadí, která nesmí chybět na žádném
motocyklu, byla důmyslně skrytá pod víkem palivové nádrže. Sedlo
bylo klasicky jednosedadlové s jednou centrální pružinou, pod kterou
se nacházel klakson. Kola byla opatřena jednostrannými brzdovými
bubny o rozměru devatenácti palců.
MANET M-90 se vyráběl do roku 1951. Za tu krátkou dobu se vyrobilo
úctyhodných 37.630 kusů. Po tomto nezapomenutelném motocyklu přišla
v roce 1955 nová éra, všem dobře známá výroba PIONÝRU, která začala
motocyklem JAWA 50 typ 550, tzv. Pařezem.
|