Language:

Sesa doporučuje:




 

 




 

 

Nejnovější příspěvky
v galerii:

 
 
 

 

Máš tu najeto celkem:

00002 km


 
 
 
Pokec  |  Draci  |  Vzkazy/dotazy  |  Inzeráty  |  Víkendovka  |  Muzea  |  Foto/Video Galerie  |  Odkazy  |  Fotoreportáže

Minulost - Manet 90 typ 90

  [Historie]     [Popis]     [Schéma - Dvoupíst]     [Katalog - Dvoupíst]     [Návod - Vydáno]


MANET M-90 se vyráběl od roku 1946 v národním podniku Povážská Bystrica. Jeho dlouhá a pečlivá historie začala ve Zbrojovce Brno, kde vznikala celá řada prototypů, z níž vznikl výjimečný motocykl s celou řadou konstrukčních novinek. Výrobu tohoto unikátu svěřila Zbrojovka své pobočce v Povážské Bystrici, která se ještě v tomtéž roce osamostatnila pod novým názvem Povážské strojírny.
Tímto začalo velké slovenské tažení ve výrobě motocyklů. První sériově vyráběným motocyklem z Povážské Bystrice se stal právě MANET 90. Název tohoto motocyklu vznikl podle názvu hory MANÍM, která se tyčila nad Povážskou Bystrici. Tím přišel na svět nový motocykl, který měl něco, co dosud neměla žádná československá sériově vyráběná motorka. Byl to motor, který proslavil MANETA 90 svými dvěma písty vedené v jednom válci s jedním klikovým mechanismem. Konstrukce tohoto motoru byla postavená na dvou pístovém systému dvoudobého motoru, řešená tak, že pracovní válec byl rozdělen na dvě vrtání se dvěma písty svisle za sebou, přičemž spalovací prostor pro oba písty měl jednu společnou svíčku. Písty byly připojeny rozdílnou ojnicí na společný čep klikové hřídele, takže se při otáčení jeden píst předbíhal či zpožďoval za druhým. Tím se dosáhlo vhodného časování otvírání kanálů sání, výfuku a přefuku. Motor byl spojen s převodovkou se  třemi rychlostními stupni a spojkou ponořenou v olejové lázní. Primární ozubené kolečko převádělo svou sílu na spojkový koš pomocí  šikmo uložených zubů, které nahrazují 
dobře známý primární řetěz. To vše řídilo magneto, ve kterém byla zabudována nejen světelná cívka, ale i též zapalovací cívka vyvedena zapalovacím kabelem přímo ke svíčce. Přední vidlice byla opatřena teleskopickými tlumiči s předním světlem spolu s tachometrem a přepínačem. Schránka pro nářadí, která nesmí chybět na žádném motocyklu, byla důmyslně skrytá pod víkem palivové nádrže. Sedlo bylo klasicky jednosedadlové s jednou centrální pružinou, pod kterou se nacházel klakson. Kola byla opatřena jednostrannými brzdovými bubny o rozměru devatenácti palců.
MANET M-90 se vyráběl do roku 1951. Za tu krátkou dobu se vyrobilo úctyhodných 37.630 kusů. Po tomto nezapomenutelném motocyklu přišla v roce 1955 nová éra, všem dobře známá výroba PIONÝRU, která začala motocyklem JAWA 50 typ 550, tzv. Pařezem.   
 

 


 
Vygenerováno: 11:01:01 23.11.2024 CET | Vyrobil: SESA-team | Webmaster: Petr Malý | Počet dotazů: 17