STADION
S-22 TYP 552 byl vylepšeným modelem STADION
S-11. Moped vzniknul v národním podniku RAKOVNÍK s motorem z Českých
Budějovic tak, jako jeho předchůdce Stadion S-11. Moped STADION S-22
získal zas o něco navíc, což udělalo z kozího dechu dospělého KOZLA.
Přispěla k tomu přední část s teleskopickou vidlicí a blatníkem, který
si vypůjčil od mopedu JAWETA, neboť se vzájemně se STADIONEM doplňovali.
Řídítka byla oproti těm u předchůdce větší a byla opatřena po levé
straně přepínačem světel a tlačítkem klaksonu. Palivová nádrž dostala
nový tvar a obsah 5,5 litru. Zadní část se dočkala kyvné vidlice
odpružené dvěma tlumiči, jejichž venkovní plášť byl z hliníku. Sedlo
bylo odklápěcí a pod ním se nacházel úložný prostor pro nejnutnější
nářadí. Motor byl vylepšen o nový karburátor, ten si vyžádal změnu v
karterech motoru, který již neměl prostor uvnitř karteru, takže byl nový
karburátor vyveden nad kartery. Karburátor po obou stranách byl zakryt
plastovým chráničem montovaným až od výrobního čísla rámu 10,001. Výfuk
byl doutníkového tvaru s klasickým plechovým tlumičem.
STADION byl jednoduchý moped
postavený na trubkovém rámu s přední vidlicí, která měla na obou
stranách kyvná raménka. Raménka byla uchycena dole na konci přední
vidlice, kde byla opřena o vinuté pružiny s gumovými dorazy. Nový tvar
dostala zadní kyvná vidlice odpružená dvěma tlumiči. Vše poháněl
dvoutaktní motor s dvourychlostní převodovkou a spojkou ponořenou v
oleji, která byla uchycená na klikovým ustrojí. Převodovka byla ovládaná
pohybem rukojeti na levé straně řídítek. Dopředu byl zařazen první
převodový stupeň, uprostřed byl zařazen neutrál, vzadu byl druhý
převodový stupeň. Vše jistila pojistka, která se ovládala vymáčknutím
spojkové páčky se zalisovaným plíškem zapadávajícím do drážek v
řídítkách. Proto, aby se docílilo přesného řazení, byl uprostřed na
lanovodu štelovací šroub, který
centroval
pozici řadiče v motoru. Převodovka byla opatřena mechanizmem pro
šlapaní, se kterým se dalo šlapat při vymáčknutí spojky stejným způsobem
jako na kole s tím, že si bylo možné vybrat první či druhý převodový
ztupěn podle terénu. Po levé straně motoru se nacházelo magnetko o
výkonu 18W, které se skládalo ze dvou cívek. Jedna sloužila k zapalování
a byla napojena na přerušovač, který udával jiskru vycházející přímo z
kabelu od cívky ke svíčce. Ta druhá byla menší a poháněla klakson a
zadní a přední světlo. Další užitečnou pomůckou byl dekompresor neboli
chcípák, který sloužil ke zhasínání motoru nebo pro ulehčení startu. Obě
kola dostala širší pneumatiky o rozměru 2,25 x 23 oproti STADIONU S-11,
který měl rozměr pneumatik 2,0 x 23. Tento moped neboli Kozel se
prodával za1.700 korun československých. STADION S-22 byl později
modernizován na STADION S-23, který dostal sportovnější švih v podobě
příčné nádrže mezi sedlem a řídítky, avšak byl vyráběn jen v malé sérii,
která ukončila historii STADIONU v Československu |